tisdag 16 juni 2009

Gröna stunder

Dags att välkomna er in i vårt sköna, gröna matrum, som ligger i anslutning till köket. - Det här var det första rummet vi färdigställde, efter köket.

Att tapetsera väggar som inte är raka och vinklar som inte är räta, är en mindre pärs, kan jag intyga! Om man dessutom, som vi naturligtvis gjorde, förälskar sig i en mönsterpassad tapet, så har man verkligen satt sig i tapetklistret...

Tapeten vi föll för kommer från Boråstapeters kollektion, som så passande heter Anno 1909. Om jag inte minns fel heter just den här Berit grön.

Innan tapetsering såg rummet ut så här: (Mäklarens portfölj får vara med på ett hörn!)

Och efter golvslipning och x antal timmars pyssel vid tapetserarbordet blev resultatet det här:

Det vita bordet med stolar är ett gammalt köksmöblemang från IKEA, som följt mig sedan min allra första egna lägenhet. När jag köpte det var det så där härligt furugult som bara IKEA-grejer kan vara, men för ett par år sedan målade jag om det. När vi skaffade nytt matmöblemang i lägenheten hemma i "Storstad" förpassades prylarna upp på vinden. - Sicken tur att vi sparade dem!

Det fina gråa skåpet är "arvegods" från grannarna på baksidan, som höll på att tömma ett hus förra våren, och frågade om vi behövde möbler. Även den låga, bruna bokhyllan på första bilden kommer ifrån dem. - Helt fantastiskt!

Från köket sett, ut mot hallen och verandan, såg matrummet ut så här när vi flyttade in:

Och idag ser det ut så här:

Den gamla kistan är sambons arvegods från Jämtland, och gungstolen köpte jag på auktion när jag var 17 år gammal. - Båda är väldigt svårplacerade, eftersom de kräver mycket yta, men i det här rummet funkar de jättebra!

Gungstolen har faktiskt konstverk målat i sitsen och på huvudstödet. Konstnären heter Arvid Nilsson, och är tydligen lite småkänd i Blekingetrakterna.

Det här är nog mitt favoritrum på Solhäll. - När det gäller trädgård vet jag inte riktigt om jag har "gröna fingrar", men man kan nog säga att jag har det när det gäller inredning! (Bokstavligt talat...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!