söndag 8 augusti 2010

Loppis i Finja

I tidigare inlägg har jag klagat över att det är så dåligt med loppisar i Skåne i sommar, men så igår var det äntligen stor loppis på idrottsplatsen i Finja (strax utanför Hässleholm). Jag älskar när idrottsföreningar har årlig loppis på grejer de har samlat in under hela året, och det här var just en sådan.

Klockan 13.00 hängde vi, bokstavligt talat, på repet i sällskap av hundratals andra fyndgalna människor. Det är alltid lika kul att se vad som händer när "startskottet" går, och igår var inget undantag! Folk fullkomligt stormade in på planen, som om de slogs för de bästa platserna på en återföreningskonsert med ABBA eller något, haha!

Utbudet på loppisen var bra, mycket möbler och småplock, precis som det ska vara. Jag kan drabbas av "fyndsjukan" och känna ett starkt begär för saker som jag vet att vi absolut inte behöver eller får plats med. Men tänk så fin jag skulle kunna göra just den där skänken, eller den där barnsängen, eller den där gamla kökssoffan... Hmmm, jag får nog skaffa mig en egen liten affär i framtiden, där jag kan kränga alla saker jag ser potential i. - Fröken Gröns kuriosa, kanske?

Trots att jag blivit belagd med blomkrukeförbud (efter att vi tömt vinden i "Storstad" på ca 2 miljoner sådana...) inhandlade jag iallafall en liten kruka med lejonhuvud och tillhörande fat, för 5 kronor:


Förmodligen inte speciellt gammal, men jag gillar matta krukor och jag gillar det lilla suddiga huvudet som sticker fram.


Jag hittade också tre piggelingröna mattallrikar med vitprickig bård. Förmodligen nyproduktion som är gjorda för att se gamla ut, men är det loppispris på grejerna så är det!


Sambons fynd var de här små fina figurerna i något slags papier mâché-material, föreställande Hans och Greta och den elaka häxan.


Om inte annat kan de få tjänstgöra tillsammans med julkrubbefigurerna vi hittade tidigare i sommar, de är lika stora och i samma material. De tre vise männen och Hans och Greta, - det vet väl alla som kan sitt julevangelium, hehe!

Tips på kommande idrottsföreningsloppisar i nordöstra Skåne, för er som bor i krokarna:

14 augusti, idrottsplatsen i Tollarp, klockan 13.00

22 augusti, idrottsplatsen i Ballingslöv, klockan 10.00

(Sno inte mina fynd, bara!)

3 kommentarer:

  1. Fina tallrikar! Loppis är kul! /marita

    SvaraRadera
  2. Hihi, jag kan nästan se er springandes in på areanan för att leta fynd. Ska man hitta guldkornen bör man ju vara där när det öppnar.

    Det kanske inte är en så dum idé att starta en affär, jag tycket ditt namnförslag är en hitt.

    Idag fick vi äntligen upp tak- och golvlisterna i gästrummet och vi kan börja bygga vår nya garderob i veckan.

    SvaraRadera
  3. Kul!! Ska upp i dina trakter på lördag, på rally... Säger inte vilket för då kan jag ju råka avslöja var du bor i Skåne ;) Kanske det kan bli en tur till Tollarp??

    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!