onsdag 23 februari 2011

Höna pöna

Kan man ha hönor i köksfönstret utan att det är påsk? I det lilla köksfönstret ovanför diskbänken tronar iallafall min fina gjutjärnshöna, oavsett tidpunkt på året. Jag har fyndat henne på loppis (var annars?) för ett par somrar sedan, och hon tillhör en av mina absoluta favoriter här hemma. 


(Och ja, fönstren är precis så skitiga som de ser ut att vara...)

Att få ha riktiga höns en dag vore en dröm, fast det stannar nog vid just en dröm. Även om vi har en lada på tomten så bor vi trots allt inne i tätbebyggelse. Jag tror inte att grannarna skulle jubla av lycka om det sprang omkring små kacklande varelser lite varstans. (Fast kanske skulle de bli positivt inställda om man mutade dem med färska ägg?)

Insåg just att min gjutjärnshöna kanske är en tupp? Hur ser man skillnad? Hehe, i vissa avseenden är jag allt fortfarande en stadsjänta!

15 kommentarer:

  1. Hihi, tror faktiskt också att det är en tupp för den har så stort häng under näbben, vad det nu heter men säker är inte jag heller :). Fin är den i alla fall.

    Vilka härliga loppisfynd du gör, blir så sugen så jag måste ge mig ut i helgen!

    Ha en fortsatt bra onsdag, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Jag tror också att det är den där röda, lite dallriga grejen under näbben som avgör..Jag är också född i stan, hm. Hönor gal väl inte som tuppar heller väl?! Inte för att jag vet hur din låter direkt, men undrade bara för mig själv..oj nu trasslar jag in mig.
    Du kan definitivt ha den uppe året om, den är ju jättefin och inte så påskig som min gula i porslin.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag tror faktiskt också att det är en tupp ;-). Men det spelar ju ingen roll egentligen - fin är det oavsett :-)!

    Att ha höns vore ju fantastiskt mysigt förstås. Att muta grannarna med ägg skulle säkert funka - om våra grannar skaffade höns skulle äggmutor funka på oss iallafall

    Ha det fint!
    Kram/ Åsa

    SvaraRadera
  4. Med bara höns då går det bra. Skaffar du dig en tupp till (!) då får grannar ha en grund för gnäll. Men annars väntar de bara på ägg från "frigående" höns!
    På min fönsterbräda står en höna "nästan" året rund. (Julen får den vara i källaren) ur pappmaché (gamla telefonkatalog) och vi trivs tillsammans! Har det bra Ute

    SvaraRadera
  5. Vilken häftig TUPP, för det är det nog.Passar året runt tycker jag.

    SvaraRadera
  6. så fin.
    Ha en bra kväll!
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. ...eller stabo, som mina landbygsvänner säger! Har ingen aning om det är en tupp eller höna, jag bor ju trots allt i stan...även om jag brukar kalla det för vischan (i mitt fall = liten stad).

    I dag har jag mitt Thomas Sabo på mig och det skrapar jätteirriterande mot tangentbordet... ;D

    Trevlig kväll!
    /Frida

    SvaraRadera
  8. Så fin höna du har!, klart man kan ha det fast det inte är påsk. & vilken idyll med hönor hemma..lillsyrran har det, tänk att kunna hämta in egna ägg till frukost, livskvalité men som du säger en dröm för många.

    Kram Tiina

    SvaraRadera
  9. Vad söt du är, visst är det en tupp! Men han är så grann, vilket fynd, älskar alla prydnader med djurtema. Fast detta kanske är en dörrstopp, ingen prydnad? Vill inte fresta dig alltför mycket men vet alldeles säkert att du kan ha höns även i tättbebyggt villaområde, utan tupp går det alldeles utmärkt för det är han som väsnas, hönorna kluckar och kacklar bara sött...
    Eija

    SvaraRadera
  10. Ofta är ju påsktuppar och hönor gula, men jag har en med vinröda, svarta ja alla färger.
    Synd att jag inte vet var den är nu?

    Din är jätte söt och passar bra där, kul kommentar om fönstret. Tror många har lika smutsiga fönster vi denna tid;)

    Kram Helena

    SvaraRadera
  11. Klart man kan! Inget lantligt hem är komplett utan hönor :)

    SvaraRadera
  12. Det ser ut som en tupp, men jag håller med hur sjuttan ser man det...ler. Tycker visst man kan ha den året om, det hör ju till i ett lantligt kök. Jag köpte små slipade glasägg igår som jag hängt upp i lampan i köket. Tänk vad små detaljer gör susen... Ha en fin dag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  13. tycker jag absolut, den var jättefin :)
    Hoppas att det var ok att jag kikar in och önskar en fin dag :)

    SvaraRadera
  14. Det var en rar höna (tupp?)! :-)

    SvaraRadera
  15. Hahaha... så underbar du är!!!
    Kram från en stadsjänta till...!;)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!