måndag 7 januari 2013

Månadsbild

Många av er trädgårdsbloggare där ute har ett stående inslag där ni varje månad visar ett eller flera foton från samma synvinkel. Det är alltid så kul att följa hur årstidernas skiftning sätter sina spår i trädgården, så den idén tänker jag sno rakt av i år!

Mitt motiv blir den rabatt som jag själv mest ser fram emot att få följa under 2013, nämligen nyplanteringen runt bänken vid snäckdammen. Här planterade jag mestadels funkior, gräs, ormbunkar och nävor, men några irisplantor från snälla grannarna och en och annan tulpanlök åkte  också ner i jorden innan hösten kom på riktigt. Så här såg rabatten ut den 2 september, när både plantering och stensättning var alldeles nygjort:


Igår, den 6 januari, såg samma ställe ut så här:


Snäckdammen har tagits in för vinterförvaring, men det stackars lilla buxbomklotet i tunnan har jag alldeles glömt att förbarma mig över. (Men å andra sidan gillar jag inte att fjäska för mina växter i onödan, så nu får det nog stå kvar ute.) Bänken är så attans tung, så den flyttar man helst inte i onödan.

Till vänster om bänken växer en gammal paradisbuske, som tyvärr har blivit helt förvildad och som inte var speciellt grön i sommar. Den ska vi nog ta fram sekatören och kapa ner rejält i vår. Även den gigantiska buxbomen i bakgrunden behöver en rejäl tuktning. Allra längst till vänster på bilden sticker det in några grenar från en stor forsythia, som nog också skulle må bra av en rejälare nedklippning. Tänk, jag blir lite modigare med sekatören för varje år som går!


P.S. Torskbullarna igår blev riktigt smaskiga! Jag får nog testa ett nytt recept nästa helg! D.S.

10 kommentarer:

  1. Ska bli kul att följa dina månadsbilder. Jag satte ju själv igång med det i november.

    Gillar den lilla ugglan i sina håla.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Oj, är det en så stor buxbom! Det ser alltid fint ut med en bänk i trädgården. Även så här års.

    SvaraRadera
  3. Roligt med månadsbilder! Jag har också varit ute och fotograferat månadsbilder idag. Vi får se om där var någon som blev så bra att den får vara med på bloggen.
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Kul att jämföra sådär. Jag gjorde det för ett par år sedan och då visade det sig att gräsmattan var grönare i januari än i slutet av sommaren :)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Kul att se!! Och jag blir så inspirerad till att ta vara på vår lilla bakgård... kanske kan jag få till något i år...;)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jessica, grannen, ienbacke7 januari 2013 kl. 20:57

    Me like månadsbild! Tänkte också ta det i år, på instagram ;) ser fram emot att se den månadsbilden till sommaren, då när Olof ska bada i snäckan! :D

    SvaraRadera
  7. Jaaa! Jag ska få följa UFO:t hela året. Vad kul det ska bli :)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder och vilken skillnad mellan årstiderna. Fast var inte för effektiv med sekatören, jag tycker det är fint när det får vara lite vilt också :) Liza

    SvaraRadera
  9. Blev helt förvånad först och trodde att första bilden var tagen nu! Hahah blev många svordomar i huvudet om att jag bor så kallt :D
    Det ser riktigt fint ut i alla fall! :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!