torsdag 6 juni 2013

Duchesse de Montebello

I lördags när makens familj var här så hade de med sig två jättefina gallica-rosor vid namn Duchesse de Montebello. Idag fick de äntligen komma i jorden. 

Eftersom de lär dofta helt fantastiskt när de blommar, så valde vi att plantera dem nära utemöblerna. Vi grävde en njurformad rabatt mitt i gräsmattan, och för att råda bot på det tillfälliga tomrummet innan buskarna har tagit fart, så tryckte vi ner vår nyköpta regnmätare i svart smide i mitten. Givetvis använde vi även några stenar från mina säckar som skymtar där borta på uppfarten. (Kvällsskugga när jag fotograferade, men jag hoppas ni ser.)


Efter en snabb googling på nätet hittade jag den här fina bilden på hur det kommer se ut när buskarna blommar. Den där ljusrosa färgen är min absoluta favoritfärg på rosor!

Bild: www.agel-rosen.de/

Vilken härlig sommardag det har varit! En sådan där dag när man aldrig vill gå in. Vi har hunnit med ytterligare några små planteringsprojekt, men dem får jag visa en annan dag.

5 kommentarer:

  1. Jessica, grannen6 juni 2013 kl. 20:45

    Oooo vilken vacker ros! Bli inte förvånad eller rädd om jag utan förvarning står o sniffar där sen...

    SvaraRadera
  2. Så vacker!
    Tänk vad ni ska sitta och fika ofta och mycket för att njuta av dofterna och de vackra blommorna.
    Ha en bra helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker ros! Både i färg och form. Påminner en hel del om Spirit of Freedom och den är en favorit.

    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh vilka underbara rosor! Ska jag spara i mitt lilla arkiv över önskeväxter, för faktiskt håller jag precis på att planera för en rosrabatt i rosa. Doftar den? Den ska jag googla vidare på :). Det ser i alla fall himla fint ut.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Regnmätare? Du tror väl inte på regn i helgen ;)

    De där rosorna ser fantastiska ut! Jag tycker de påminner lite om pionens blommor i formen. Ser ut att vara perfekta "sniffblommor". Lycka till med blomningen!

    Ha det finfint!
    Tamara

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!