måndag 19 maj 2014

Härliga färger

För två år sedan grävde jag upp några små nävor hemma hos en kollega och stoppade ner dem i rabatten på södersidan av huset här hemma. Förra sommaren gjorde de inte så mycket väsen av sig, men nu verkar de ha rotat sig ordentligt, för de växer så det knakar och blommar redan för fullt. Kan det vara Jolly Bee eller kanske rentav Rozanne, månntro? En del menar att de två är en och samma sort. Vacker så man nästan blir tårögd är den iallafall!


I pionrabatten, där de en gång vita tulpanerna blommar i blekgult i år, blommar också revsugan för fullt. För bara en vecka sedan hade jag nästan planer på att gräva upp den, för jag har aldrig riktigt gillat den, men nu visar den sig minsann från sin allra bästa sida. Nu får den nog faktiskt vara kvar!


Snöbollsbusken ute på gräsmattan är översållad av limegröna små bollar, som snart kommer att slå ut i stora, vita blommor. Den busken är jag så glad för; den slår mig med häpnad varje år och blir bara snyggare i formen om man klipper till den lite då och då. 


När jag tänker på att det fortfarande bara är strax efter mitten på maj, så blir jag alldeles rålös. Så tidigt allt är i år! Man börjar ju nästan undra vad vi har kvar att glädja oss åt i juni...

11 kommentarer:

  1. Låt revsugan vara kvar, den är jättefin! Ännu finare är ju snöbollsbusken, jag har den också, en riktig favorit även om den står helt fel här. Förutom att den blir angripen av kryp varje år i sitt soliga läge så har den blivit knäckt av snöras ett antal vintrar.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Ja, det går undan med blomningen i år! Så snabbt allt har slagit ut - redan!
    Så mycket vackert du har och nävor är en favorit! Jag har en som bara blommar kring midsommar,lite större sort, men den du visar är vekrligen jättefin! Nävor är sååå vackra! Har sett en rosa sort också!
    Det blir till att åka till den välsorterade plantshopen snart...!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Juni är nog inget bekymmer, allt lär ju vara tidigt i år, men augusti/september? Kommer det finnas något kvar då? 😅

    SvaraRadera
  4. Jag har också nävor i min trädgård! Tycker att dom är så vackra.

    Åh så vackert det blommar i din trädgård.
    Här har mina perenner just börjat titta fram.
    Så vi är på gång :-)

    Ha en fin vecka!
    /Heléne

    SvaraRadera
  5. Är vid det här laget riktigt nyfiken på din trädgård. Det ser så fint ut! Snöbollsbuske står på min önskelista. :-)
    Ha det fint!
    /E

    SvaraRadera
  6. Ibland måste växterna liksom få mogna till sig på sin plats för att man ska uppskatta dom...och för att de ska ta fart och växa. Sen finns det dom som man aldrig riktigt kommer överens med...Nävan är iallafall helt underbart söt, men namnet...ja det kan jag naturligtvis inte hjälpa till med.
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Visst är väl nävor underbara? Vill ha fler!

    Jag fick några små plantor av din granne förra året, men de blommade aldrig. Men i år är de likt dina - vackra och granna! Jag väntar nu spänt på vad det ska bli för färg på blommorna. Hoppas de passar ihop med clematisen Jackmanii för det är under den nävorna är planterade.

    Snyggt med stenkanten mot staketet. Det var ju en toppidé att ta efter!

    Ha de bäst!

    SvaraRadera
  8. Söt näva, men jag är lite smågalen i dom:)
    Snöbollsbusken är fin. Grannen har en enorm som jag brukar beundra.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Rosorna kommer nog ha ett riktigt hejans år i år, de engelska vill ju aldrig sluta blomma så de räcker nog till. Blir sommaren bara kall och fin så räcker nog perennerna hela hösten ut =)

    SvaraRadera
  10. du har det så jätte fint i din trädgård. Jag blir lite avis..

    kram

    SvaraRadera
  11. Jag säger desamma..men juni har vi nog blommor kvar här i norr,,men augusti finns väl inget kvar. Min snöbollsbuske har inga knoppar ännu.Den gröna bänken blev fin!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!