söndag 8 juni 2014

Tenta och trappyssel

Eftersom jag har en hemtenta som ska vara inlämnad senast vid midnatt, så var jag sträng mot mig själv imorse och bestämde att jag inte fick gå ut förrän den var klar. Det tog längre tid än jag hade hoppats, men klockan 16.00 kunde jag så äntligen dra på mig trädgårdsbrallorna och kasta mig ut i friheten. 

Spontant bestämde jag mig för att fixa till längs vår trappa, som murades om i höstas. Sedan dess har kanten bara fått stå och växa igen. Jag rensade bort ogräset, grävde ur en bit och fortsatte fylla på med grus från stupröret fram till början av trappen. En liten grå bänk fick komma fram ur källaren (där den har varit på lagning) och ett par pelargonkrukor hamnade på hörnan tillsammans med några mossiga naturstenar. 


Det fina flätade pilstödet är gjort av Dona-Pernilla och har hela fyra år på nacken vid det här laget. Jag tycker det är så fint och är glad att det har haft så lång livslängd! Pelargonen i den stora gröna krukan är en Mårbacka, men vad som kommer i den mindre krukan har jag faktiskt glömt. Jag tror att den blir rosa, iallafall. Vi får väl se...


I hängrännan ovanför trappens översta del hänger ett stort klot av murgröna, som jag hittade på Blomsterlandet i Linköping förra helgen. Det ser nästan konstgjort ut, men är i allra högsta grad verkligt! Tycker det är så läckert!


Det blev en liten "snibb" med gräs kvar fram till ölandstokhäcken, vilket kanske inte är så praktiskt när det gäller gräsklippning. Kanske blir det en annan lösning här framöver, men vi låter det nog vara ett tag. Det är så smidigt med en liten öppning direkt ut på gräsmattan precis nedanför trappan. Penséerna i kitteln på det översta trappsteget lever på lånad tid...


Nu har vi en liten sittplats till! Om inte annat så ser det betydligt trevligare ut än vad det gjorde innan. I öppningen mellan huset och ladan skymtar vår skräpiga uppfart, där vi vill fortsätta med grusläggningen. Kanske blir det ett av sommarens många projekt...

14 kommentarer:

  1. Så jättefint det blev! Superbra!
    En sån där bänk letar jag efter på loppisar...de är fina och blir så bra i trädgården!
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Kanonfint. Och efter tenta och trädgårdsfix är du nu värd en fikastund på bänken. :-)

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. Blev ju hur bra som helst! Säg till om du vill ha sten till den lilla gräsgången ☺️

    SvaraRadera
  5. Så fint du har gjort. Och vilket häftigt murgrönsklot.

    Ha det gott,
    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Så fint det blev! Och tack för gästfriheten med parkering i går. Kram

    Inga-Lill

    SvaraRadera
  7. Den bänken är ju som gjord för att stå där. Jättefint!

    Vad är det du pluggar för något?

    Kram

    SvaraRadera
  8. Så fint det blir!
    (och vilken disciplin du lyckades med...)
    Ha det skön
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Så fint det blir!
    (och vilken disciplin du lyckades med...)
    Ha det skön
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Vad fint och välkomnande det ser ut, mysigt med grus och sten också, det gillar jag!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  11. Åh så fint ni har!!! Och så klokt att göra färdigt tentan först, heja dig!!

    Varm kram Milla

    SvaraRadera
  12. Jättefint!!
    Gillar när det finns små platser att slå sig ner på.

    Bästa tiden är nu, helt klart!
    Skön vecka till dig//Hannis

    SvaraRadera
  13. Så fint!! Den där bänken gillar jag, perfekt för en paus i trädgårdsarbetet ;-)
    Kram Marie L

    SvaraRadera
  14. Blev jättesnyggt ju! Vilken söt liten bänk! Har en del som jag vill fixa i trädgården i sommar....ja det finns ju hur mycket som helst men man får väl sikta in sig på några saker varje sommar....Hoppas tentan gick bra nu då....det krävs nog karaktär för att inte smita ut i trädgården en vacker sommardag:)
    Kram Nettan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!