söndag 28 september 2014

Äppelpaj på löpande band

Vårt gamla äppelträd på baksidan ger som vanligt en ganska riklig skörd. Vad det är för sort har vi ingen aning om, men frukten är inte så där väldigt god att äta, utan lämpar sig mer för tillagning av något slag. Eftersom vi fortfarande har äppelmos kvar i frysen från förra året, så kändes det inte lönt att koka mer. Äppelpaj kan man ju däremot inte få för mycket av, så idag fick det bli några omgångar sådana istället. Min kombinerade äppelurkärnare/klyftare kom väl till pass för uppgiften.


Smulpaj med havregryn blev det. Jag körde på löpande band tills smöret tog slut, och resultatet blev sex stycken 2-portionersformar och två stycken 4-portionersformar. En liten paj har vi redan ätit upp. Man måste ju provsmaka, eller hur? Mumsigt var det, kan jag lova! (Fast det gör väl det mesta om man dränker det i vaniljsås...) Jag ska nog baka ett par formar till någon dag, när smörförrådet är påfyllt. Och det där med 2-portionersformar vete katten; det var snarare en one size serving, hihi!


Drömmen är egentligen att skaffa en riktig äppelmustpress någon gång, men en sådan kostar sina modiga slantar. Sen måste man förmodligen ha någon form av fruktkvarn också, för man kan väl knappast köra äpplena i flismaskinen? Jag vet att det finns musterier i Skåne dit man kan åka med sina äpplen och få dem pressade till must mot betalning, men då blir det ju genast en mer omständlig procedur. Någon som har erfarenhet av egen äppelmusttillverkning?

8 kommentarer:

  1. så gott
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. mm, så gott, och smart att göra "storkok". Vårt träd ger inte alls mycket i år, men en liten kaka fick jag till idag (recept idag *blink* )
    Man kan ju göra så mycket gott av äpplen, och med vaniljsås blir ju allt gott, eller hur!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Smarrigt! På mina äppelträd har det varit missväxt i år, så det har inte blivit några pajer. Tur det finns köpeäpple! :) Jag brukar ha i lite cornflakes i smuldegen, den blir så där knastrig o god av det tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Blir så avundsjuk på äppleskörd. Håller just nu som bäst på att planera för att plantera två träd här hemma. Intressant med att musta äpplen. Liza

    SvaraRadera
  5. Vi lämnade in äpplen till musteri. Jätte gott blev det! Här ska också göras paj på löpande band idag:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Åh vad härligt med frysen full av äppelpaj! Vi har en fruktpress och en kross, för ja man behöver en kross för att pressa, om man inte är innovativ med gräsklipparen eller flismaskinen då =)
    Här kan du läsa hur vi gör när vi gör musten http://gronaekeby.wordpress.com/2014/09/14/appelmust/
    Du kan också läsa om hur man pastöriserar musten på bloggen.
    Du kan ju också torka äpplen, det blir ett supergott godis! Det kan du också läsa om på min blogg, http://gronaekeby.wordpress.com/2014/08/23/torka-applen/
    Ja som du hör har vi blivit helt äppelberoende, men det är ett trevligt beroende som jag välkomnar dig in i =)

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag brukar göra en en äppeldryck som är fantastiskt god. Kolla in min blogg den 20 september. Jag delar gärna med mig av receptet - hur enkelt som helst.
    http://www.trollikotteland.blogspot.se/2014/09/appeldryck.html#comment-form
    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  8. Köp en råsaft cenrtifug. Se mitt blogginlägg i oktober. Inte så dyrt. Tack för en fantastisk blogg!!! Mvh Mariahttp://enkanslaavlantlif.blogg.se/?tmp=917147

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!