söndag 14 september 2014

Röstansvar

Maken och jag startade söndagen med en kort promenad nerför backen till församlingshemmet, som tjänstgör som vallokal idag. Det är högtidligt på något sätt, att gå och rösta. Att stå där bakom skärmen med sitt röstkort och smussla med sina tre kuvert. Att bli avprickad i röstlängden. Att få vara ett kugghjul i den demokratiska processen. 


För mig är det ofattbart att över en miljon svenskar väljer att nonchalera sina demokratiska rättigheter. Är det inte snarare så att rösträtten är ett ansvar? En medborgerlig skyldighet? En solidaritetshandling mot människor i världen som offrar sina liv i kampen för samma rätt? Jag tycker faktiskt det. 

7 kommentarer:

  1. Jag gillar tanken på att det är ett ANSVAR att rösta. Likaväl som att man måste vårda en relation så behöver vi alla vara med och vårda demokratin.

    SvaraRadera
  2. Märkligt att folk inte bryr sig mer, varken om sig själva eller om andra! Tycker det känns bra i hela kroppen av att rösta en riktig schysst egoboost på något vis 😆

    SvaraRadera
  3. Håller helt med dig - tycker också att det är en skyldighet att värna om demokratin genom att gå och rösta och göra sin röst hörd.
    Vi gick också och röstade i morse, i skolan i kvarteret och visst känns det högtidligt att få smussla ner sina valsedlar i kuverten och räcka över sin röst.
    Nu skall vi följa valresultatet över en kopp te - det blir spännande !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara hålla med! Det är ett privilegium att få rösta, men också ett stort ansvar som man ska förvalta!
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  5. Bra rutet... själv jobbade jag som valförrättare och förvånades över hur mkt engagerade människor det finns 83% röstade "hos mig" har aldrig hänt förut.. (arbetat med valet i tja dryga 30 år)

    evalott

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!