lördag 6 juni 2015

Nationaldag på mitt vis

Det där med att fira nationaldagen har vi inga speciella traditioner för här hemma på Solhäll, men vi har iallafall haft en trevlig dag. Hundra meter upp i backen ligger marknadsplatsen, där det har varit full kommers idag. Jag gick en runda på förmiddagen och kom hem med en påse turkiska körsbär. Så mumsigt!


Byns finaste lilla blomsteraffär höll öppet som vanligt, och jag tittade in för att köpa några lösa snittblommor. Det blev pion i två olika rosa nyanser (jag har inte hjärta att knipsa av mina egna), några kvistar vit astilbe och något ljuvt rosa som jag har glömt namnet på. Väl hemma igen fyllde jag på med daggkåpa från trädgården. 


Det har verkligen känts som sommar idag, för första gången i år. Vi har nystädat inne, och med blommorna på bordet och vidöppna fönster så känns det riktigt somrigt inomhus också.


Jag tog en tur bort till vår närliggande badsjö, där det var bordsloppis på campingen idag. En fin liten regntunna fick följa med hem. Kanske får den fortsätta att bo på hörnet på framsidan, där Nelly Moser fortsätter att glädja oss med sin blomning.


En dansk tjej stod och sålde perenner, och en lungört slank med hem av bara farten. Jag gillar verkligen det prickiga bladverket, och framöver kommer den att blomma med vita blommor. Vi får se var jag gräver ner den. 


Nu drar det ihop sig till åska snart, tror jag bestämt. Det är vansinnigt kvavt ute och jag har nästan lite huvudvärk. Dags att gå in för idag. After all, tomorrow is another day...

2 kommentarer:

  1. Vilken fynddag det blev!
    Vacker bukett!
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Oj. Nu blev jag avundsjuk. En sån där tunna har jag letat efter i evigheter. Tja, i ett par år i alla fall. :-)
    Det låter som om du hade en bra Nationaldag, vilket räcker mer än väl som firande tycker jag. Själv byggde jag hönsgård, vilket kändes helt ok som firande det med.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!