lördag 2 juli 2016

Efter regnet

Idag har det regnat rejält i "Glesbygd"; det tackar jag och trädgårdsväxterna för. Så fräscht allt känns när man tassar runt i trädgården efteråt. Det doftar så gott när det har regnat; sommarvarmt gräs och regnvåt asfalt. Efter regnet kommer vinbergssnäckorna fram. Vi har dem i mängd på Solhäll. Kanske läge att starta en snigelfarm? Jag tycker faktiskt att de är riktigt fina. Riktiga sniglar, på något sätt. 


Regntunga rosor kan vara något av det vackraste som finns. Penny Lane blommar med marsipanrosa rosor intill husväggen på södersidan. Jag älskar när de gröna bladen drar åt det vinröda hållet.


Rosen tog ganska ordentligt med stryk över vårvintern och är inte så frodig och fin som den brukar, men den kommer säkert igen nu när regnet ger den en ny skjuts. Kantnepetan och lavendeln blommar desto mer, och stänglarna som sticker upp är alunrot som också blommar nu.


Under rönnspirean hittade jag en rufsig liten kaninpalt som satt och kurade. Att den (eller någon av dess syskon) åt upp mina dillplantor häromdagen känner jag mig vänlig nog att bortse från. Tänk vad mycket man kommer undan med, bara man är söt! Nog ser det ut som att den har fått en rejäl dusch av regnet. Vill du ha en handduk, lille vän?


Schneewaltzer-rosen nere i rostornet har klarat vintern bättre. Den är robust och börjar bli väldigt hög. De flesta blommorna fäller sina kronblad nu efter regnet, men det kommer rejält många nya knoppar som lovar mer av det goda.


Nere i den lilla naturbersån är det också frodigt. Den gröna bänken försvinner nästan i buskaget, som består av en gigantisk (säkert 2,5 meter hög!) buxbom, en paradisbuske och en forsythia. Att funkiorna trivs här ser man tydligt på bilden; speciellt den till vänster.


I buskaget lever en klematis Summer Snow ('Paul Farges') sitt eget liv. Den svingar sig upp i buskarna med rejäla lianer och är stört omöjlig att hålla i schack. Jag låter den hållas...


... för nu när den blommar med mängder av små vita blommor lite all over the place, så är den riktigt trevlig. Formen på blommorna är verkligen speciell, med sina kantiga kronblad. 


Klipphällen i den lilla ovala rabatten framför köksträdgården har fått sällskap av ett betongäpple, som jag hade i ladan. Salvian i bakgrunden är överblommad, men fin ändå. Jag vet att om jag klipper den så hinner det komma ett flor till innan sommaren är slut. Det gör jag imorgon.


Vid kökstrappan står en zinkbalja och samlar regnvatten som forsar över kanten på hängrännan på huset. Jag kom på det lite sent, så den hann inte bli så full. Fast det ska bli mer regn i helgen, så den kan nog stå kvar. Bra både till vattning av krukor och till fotbad!


Imorgon hoppas jag iallafall på uppehåll. I så fall tar vi oss en tur till den årliga marknaden på Hökön (där det också brukar vara loppis), och på eftermiddagen tänker jag mig nog en runda på några närliggande trädgårdar som deltar i Tusen Trädgårdar. Om 10-15 år kanske jag törs vara med själv, hihi!

3 kommentarer:

  1. Visst är vinbergssnäckorna fina! De finns i stort antal nära oss och jag tog faktiskt hem ett par för några år sedan men jag har inte sett några, de trivdes nog inte hos mig.
    Beundrar din naturberså, det är så det ska vara, frodigt! Summer snow har jag också, den slänger och slingrar sig vilt och jag älskar den!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Penny Lane är ju en verklig skönhet! Så fin! En sån skulle jag också kunna tänka mig. Summer Snow har jag också, och den är sannerligen vild. I år spretar den värre än någonsin tycker jag, men det får väl vara så.
    Hoppas du får uppehåll i morgon, du verkar ha en hel del kul på schemat! Allt gott

    SvaraRadera
  3. Lever ett eget liv, ja det är då sant som det är sagt, ang den klematisen... har den också, och o my god vad den brer ut sig! Dock är jag inte lika vänligt sinnad som du känner jag, jag har allvarliga tankar på att ta bort den.... än har den inte blommat, den är väl inne på sin tredje säsong, och den tar ju liksom över hela kattgården, där den huserar... nej, jag vet inte jag... men visst har den söta blommor, det ser jag ju här vid dig...;)

    Nu fick vi också lite regn, jag sprang ut och började vattna ur tunnorna, ungarna skakar bara på huvudet åt mig, varför vattnar du när det regnar?!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!