söndag 3 juli 2016

Tusen trädgårdar

I samband med Tusen Trädgårdar idag passade jag på att titta in hos Tamara, som tidigare bloggade på Livet på Solsidan. Jag har länge varit nyfiken på att se hennes fina trädgård i verkligheten, och idag blev det äntligen av. Trädgården är verkligen ÄNNU finare i verkligheten än på bild, kan jag säga!


Tamara är mästerlig på att jobba med marktäckande mattor av olika slag, som till exempel timjan och gult penningblad. Hur läckert är inte det här?


På flera ställen är gräsmattan ersatt av tjocka mattor av murgröna, vilket verkligen bildrar till den frodiga känslan. Så vill jag också ha det! Trädet på bilden kan misstas för ett silverpäron, men är en havtornssläkting som heter silverbuske. Den hamnade genast på min önskelista. Tydligen är den extra tålig för salt och havsvindar, fast det problemet har vi ju inte precis i "Glesbygd", hihi!


I Tamaras trädgårds finns det inte bara vackra träd och växter, utan också många fina krukor och väl utvalda föremål att vila ögonen på. Sånt där som ger en redan vacker trädgård det där lilla extra.


Klotkörsbär (som bara kom med till hälften  på bilden) känns också som ett måste-ha-träd, och en sådan enkel sak som stenar i en trådkorg känns också som något jag måste kopiera här hemma. Och kolla in klematisen som klär in nästan hela boden! Hur får man den så? Inget fjäsk alls, enligt Tamara.


Jackmanii-klematisen precis vid husets ingång går inte av för hackor den heller. Jag måste nog ha mer klematis hemma, helt enkelt!


Tamara har jobbat mycket med naturgrus och betongplattor i trädgården, vilket jag tycker är jättefint. Finfin inspiration, nu när jag har en hel drös begagnade plattor på uppfarten här hemma.


Avenbokhäckar har planterats på flera ställen, vilket ju är ett himla smart sätt att skapa gröna väggar och struktur i trädgården. Det vill jag också ha!


Det var ett inspirerande trädgårdsbesök, som ni förstår. Så makalöst fint ni har det, Tamara! Det blir nog ett dyrt besök för mig kan jag säga, för nu vill jag gräva upp hela min trädgård och plantera prydnadsträd och marktäckare i mängd, hihi! Vilken tur att jag har semester fyra veckor till!

3 kommentarer:

  1. Härligt att du fick dig ett besök hos Tamara. Själv åkte jag åt ett annat håll och hann aldrig med Kristianstad. Jag kan tänka mig att hon har det fint. Jag har bara varit hos henne som hastigast en vår innan det var riktigt grönt överallt.
    Att göra om din trädgård i stil med Tamaras låter som en nätt uppgift. Ni har kanske inte riktigt samma förutsättningar att utgå ifrån. Och din trädgård är ju jättefin som den är.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad kul att komma dit! Jag saknar verkligen hennes bloggande, synd att hon slutat... Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Ser ut att vara en spännande och personlig trädgård, jag gillar frodighet och egna påhitt! "Stanardträdgådar" är för tråkiga. Korgen med stenar ska jag ta efter.
    Tack för att du visar!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!