lördag 10 december 2016

Skål från STHÅL

När jag var på stan i Malmö i onsdags sprang jag på den ljuvliga keramikserien Arabesque från Malmö-baserade företaget STHÅL. Så makalöst fina saker! Alldeles speciellt dreglade jag över en grönglaserad skål, som egentligen var alldeles på tok för dyr, men som var himla svår att släppa taget om.

"Behöver jag verkligen den här, eller vill jag egentligen bara ha den?" har jag lärt mig att man ska fråga sig själv, innan man spontanshoppar saker i onödan. Sagt och gjort. Jag ställde just den frågan högt till mig själv och kom ganska snabbt fram till att svaret var det senare. Sen köpte jag skålen, hihi!


"Bohemisk brukskeramik för vardag eller fest" står det i presentationen på företagets hemsida. Jag när ett stort ha-begär över precis varenda pinal i den här serien. Så vackert, så vackert! Påminner lite grann om den populära Matheus-keramiken, men är nästan ännu lite finare tycker jag. (Båda har för övrigt Portugal som  tillverkningsland.)


Idag har vi annars haft ytterligare en sådan där dag när dagsljuset aldrig riktigt hittade fram. Stakar, stjärnor och slingor har fått vara tända hela dagen, och därtill en massa stearinljus. Jag har suttit i gröna rummet och pysslat ihop 15 julkort, som ligger i skålen i väntan på att bli skickade. (Det blir några färre för varje år...) Nu blir det nog bokläsning resten av dagen, tror jag. Och lite lördagsgodis på det!

Fotnot: Det här är INTE ett affiliate-samarbete. Fröken Grön gillar och ogillar som vanligt saker helt på eget bevåg, och alldeles gratis! 

2 kommentarer:

  1. Såå fin skål! Jag är också mycket svag för keramik och porslin och har svårt att avstå när något lockande dyker upp. Denna hade kunnat få plats hos mig också...:-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske får ge tomten en liten hint... 😉

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!