fredag 10 mars 2017

Kängurutass

På vägen hem från bussen idag inhandlade jag veckans bukett; som vanligt på byns finaste lilla blomsteraffär. Efter min beskrivning av vasen jag hade i tankarna, så formade floristfröken F en enda stor blomma av ljusgröna nejlikor, kantade av gröna kvistar och något så exotiskt som "kängurutass".


I närbild förstår man varför den har fått just det namnet, för nog ser blommorna ut precis som ludna små kängurutassar. Så himla söta att man bara vill pilla på dem! Föga förvånande härstammar den dessutom från Australien.


Jag googlade när jag kom hem, och har fått lära mig att kängurutass (eller kängurufot, som den också kallas) finns som planta också. Den finns i 3-4 olika färger och funkar tydligen både i kruka och i rabatt, fast den är inte härdig i vårt klimat, om man väljer att plantera ut den. Däremot kan man övervintra den i kruka, om man ställer den frostfritt.


Som snittblomma kan den tydligen hålla sig fräsch i 7-15 dagar. Det latinska namnet är Anigozanthos hybrid, om någon blir klokare av det. 


Och så var det fredag i stugan igen. (Ja, på andra ställen med förmodar jag, hihi!) Morgondagen är än så länge utan planer, men blir det lika soligt som idag ska jag nog börja greja lite i trädgården. Kanske kan det till och med bli årets första kopp utekaffe, om man har tur. Men först dags för lite fredagsmyyyys! Och lite pillande på de där mjuka små kängurutassarna...

1 kommentar:

  1. Den är fin, kängurutassen! Ja vilken lördag, skön, varm och solig! Det blev många kaffekoppar ute i solskenet :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!