torsdag 18 maj 2017

Rostiga ärggröna krukor

Min kollektion rostiga ärggröna krukor har fått nytt innehåll i form av sommarblommor av olika slag. Det fanns ingen egentlig tanke att de skulle passa ihop, för jag har köpt dem lite här och där de senaste veckorna, men devisen "köp sånt du gillar, så blir det bra" visar sig ju stämma riktigt bra den här gången också. Funkar det på inredning så funkar det väl på blommor, tänker jag.


Penséerna i bakgrunden har hängt med ett tag, men tidigare i en annan kruka. Lavendel och daggsalvia har den där perfekta kombinationen av blålila blommor och silvriga blad, som jag älskar. Och så har jag upptäckt att den lilla husarknappen är en ny favorit. Jag tror baske mig att det är dags att omvärdera gula blommor i år! Hur många vågar hänga med på det?


Rosa tvillingsporre är ju helt oemotståndligt. Den dyker upp på fler ställen här hemma, och den brukar blomma ganska tacksamt hela sommaren, bara man vattnar den. Min "chokladkanin" i gjutjärn har fått flytta ut över sommaren. Han diggar sin fagra omgivning. 


Man kommer ju inte ifrån att blommor i krukor kräver ju mycket vatten, men jag har äntligen fattat att det blir garanterat mindre spring med vattenkannan om man samlar ett helt gäng krukor i grupp, på ett och samma ställe. Tänk vad man lär så länge man lever. Köksträdgården blir säkerligen fullproppad med krukor i år, hihi!

6 kommentarer:

  1. Blomsterbönan18 maj 2017 kl. 22:12

    Hej Fröken Grön!Jag har följt dej ganska länge men inte lämnat någon kommentar.Men idag kunde jag inte låta bli. Jag har varit på ett fantastiskt ställe som heter Tant Grön och ligger i Vintrosa utanför Örebro.Vi var några gamla arbetskamrater som gjorde en utflykt dit. Där fanns allt möjligt som har med trädgård att göra och en hel del annat också och massor med gott att äta!! Det fanns mycket grönt där och namnet fick mej osökt att tänka på dej! Jag vet ju att du har släkt uppåt landet så om du har vägarna förbi så är Tant Grön väl värt ett besök. Jag gillar din blogg!! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för tipset! Örebro åker vi faktiskt förbi varje sommar. En liten avstickare till Vintrosa känns som en god idé!

      Radera
  2. Och har du vägarna ännu längre uppåt så finns ett härligt ställe utanför Hudiksvall; minns jag rätt så hette det "Systrarna Grön". En bit utanför stan men väl värd varje km:)
    Skorpan som också älskar grönt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får erkänna att mina svenska geografiska erfarenheter sträcker sig till norra Dalarna än så länge... Men någon gång ska jag väl kunna komma längre än så, så tack för tipset!

      Radera
  3. Great, I love them!!!

    Marina from the South of Spain

    SvaraRadera
    Svar
    1. Have a nice weekend, Marina! Thank you for commenting!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!