tisdag 29 augusti 2017

Nyklippt, nyskuret och nyköpt

I söndags klippte jag det nysådda gräset för allra första gången. På sina håll har det nämligen växt till sig och bildar en tjock och rufsig grön kalufs. Jag tog dock inte så mycket på längden, utan tänker att jag nog får klippa det lite oftare istället. 


Precis när jag var klar kom det världens åskskur, så bevattning behöver jag nog inte tänka på den här veckan. Efteråt, medan jorden var "uppmasserad" och blöt, så passade jag på att kratta ner lite nya gräsfrön på ett område där det inte har växt så mycket. Förhoppningsvis blir det snart grönt där också. Snart börjar det dessutom bli dags att sopa upp det överflödiga gruset på stenläggningen; sättsanden har satt sig riktigt bra i fogarna.


Efter den där åskskuren kom solen, och då fick jag ett ryck och kantskar rabatterna på framsidan av huset. Det är verkligen världens enklaste knep att göra snyggt snabbt. Själva kantklipparen har jag köpt på Biltema en gång i tiden, och den kostade inte många kronor. Helt klart ett köptips (utan någon som helst sponsring).


Jag klippte av två stora dahlior i köksträdgården, som ligger och guppar i vattnet i grishon. De är verkligen stora som dasslock!


Vid ladan står en grön grunka som jag köpte på Sofiero i helgen. Ett fågelbad att sticka ner i någon rabatt, kanske? Eller en kruka att plantera något i? Eller ett klätterstöd? Vi får väl se vad det blir. Jag tycker den påminner lite grann om det där hängande fågelbadet jag köpte på Chelsea Flower Show, fast lite grönare och lite mer krusidulligt. Det ska nog iallafall inte stå där det står nu.


Ikväll är jag betydligt piggare än igår, får jag säga. Nu bänkar jag mig för att se när Penny Snell från The Yellow Book besöker Pernilla och kompani i "Trädgårdstider". Hur kommer det att gå för dem, tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!