lördag 3 februari 2018

Fluffigt vitt täcke

Jag får ändå medge att mysfaktorn är ganska hög, när man vaknar efter en lång och skön sovmorgon och världen är inbäddad i ett fluffigt vitt täcke. Nog är det vackert ändå, och ljuset som skapas är onekligen välbehövligt för vintertrötta och D-vitaminfattiga kroppar. Våra stackars cyklar står utomhus, eftersom garagedelen av ladan är full av byggmaterial och gammal badrumsinredning. Och diverse annat skräp med, för den delen... Hmmm, jag ska nog fråga om vi får passa på att slänga lite gamla kartonger, nu när vi ändå har en container på uppfarten.


Jag är förvånad över hur fort man vänjer sig vid utedass, får jag säga. Till och med i snö fungerar det bra, även om man inte kan glida ut i foppatofflor precis. Det finns till och med belysning och ett litet element inne i boden, så man kan till och med sitta och lösa korsord en stund, hihi! Fast det drar lite om rumpan...


Det lilla muminhuset (en fågelmatare från Wildlife Garden) är också översnöat. Några fåglar har jag inte sett till på förmiddagen, men jag hoppas att de hittar tillbaka under dagen, för det är så himla meditativt att stå i köksfönstret och titta på dem medan man diskar och pysslar vid köksbänken.


Nere i köksträdgården ligger mina växthusdrömmar bokstavligt talat på is. Well well, det är ju som det är. Ett tag till får jag allt bita ihop, och februari är ju trots allt årets kortaste månad. Det får vi tacka de gamla romarna för. Julius Caesar bestämde ju att året skulle ha 365 dagar, och eftersom februari var årets sista månad på den tiden, så var den mest lämplig att förkorta. Det tackar vi alldeles speciellt för.


Idag tänker jag faktiskt inte göra så mycket. Jag stannar nog helst kvar inne i stugvärmen, dricker kaffe och läser nya nummer av "Allt om trädgård" och "Lantliv". En snygg tvättställsblandare ska jag också leta rätt på och klicka hem. (Allt annat är redan beställt.) Framåt kvällen ska jag iallafall köra till Hässleholm och hämta maken vid Stockholmståget, och sen blir det nog kanske lite Mello ändå. Det blir med andra ord en slapp och skön lördag. Ett bra sätt att ladda batterierna efter en intensiv arbetsvecka. 

1 kommentar:

  1. Så vackert...
    Cyklarna i snön ser så fina ut (krakarna), fåglarnas muminhus har fått ett väldigt fint tak, och köksträdgården har gått i vackert ide.

    Också måste jag tacka för det nya svenska ordet jag har lärt mig från din blogg: bajamaja! Fnitterord! (Det kan bli så när man har bott på andra sidan Atlanten i massor av år.) Speciellt om man tänker på den gamla definitionen av ordet "maja" - att pryda med grönt, t.ex. majstång. Så, ett uppklätt, förfinat utedass? Och det är det ju med både ljus och värme. :-)
    Bisse

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!