lördag 28 april 2018

Glajjor och gräs

Eftersom maken behövde vårekipera sig och jag själv behövde hitta ett par nya gummistövlar, så åkte vi in till stan på förmiddagen. Stövlar hittade jag inga, men jag plockade fram min mer glamorösa sida och slog till på ett par glassiga solglajjor istället. Vanligtvis är jag inte direkt någon märkesfanatiker, men just designersolglasögon tycker jag sätter lite guldkant på tillvaron. Jag unnar mig ett par nya vart tionde år ungefär, och just idag råkade det dessutom vara 25% rabatt på Synsam i Kristianstad. Fodralet i vinröd sammet fnissar jag lite extra åt, - det ser verkligen ut som något hämtat ur Familjen Addams, hihi!


Sen festade vi till det med sushilunch. Mums! Jag beställer alltid exakt precis samma mix av nigiri och maki, och grönt te och en skål med kimchi är gott därtill.


På vägen hem åkte vi inom Blomsterlandet för att köpa gräsfrön, och där spontanshoppade jag en storblommig keps från Garden Girl. Den blir bra att ha när jag jobbar i trädgården. När vi kom hem sa skyltdockan Berit att hon gärna ville prova den och vara fotomodell för en stund, så det fick hon.


Sen hamnade kepsen på mig, och jag grävde fram gräsklipparen ur garagedelen av ladan och klippte gräset för första gången i år. Uppsamlaren tömde jag som vanligt hos grannen, som är duktig på det där med täckodling. MYCKET gräs blev det! När jag var klar med klippningen krattade jag upp de igenfyllda hjulspåren och pillade ner gräsfrön i jorden, som redan är lagom blöt efter de senaste dagarnas regnande. I lurarna hade jag poddcasten Billgren & Wood, som är lite småmysig att slölyssna på.


Det var så himla trist att kratta frön, så jag orkade bara göra den lilla delen mellan uppfarten och grusgången. Jag får väl fortsätta imorgon, om andan faller på. Egentligen hade vi nog behövt köra en rejäl toppdressning av hela gräsmattan, för den var rejält ojämn redan innan den där grävmaskinen rullade in, men det orkar vi inte ta tag i just nu. After all, tomorrow is another day.


Imorgon ja... Då drar vi på årets första stora utomhusloppis, men jag håller också tummarna för lite nytt trädgårdshäng. För även om det blir ganska hårt arbete mellan varven, så är det ju så förbaskat energigivande att få vara ute och greja. Jag behöver onekligen MÅNGA sådana timmar nu, för att fylla på mina tomma vinterdepåer. Blir man piggare av Blutsaft, tro? Det har jag iallafall köpt hem idag, så det får bli lördagsdrinken här hemma ikväll, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!