söndag 15 april 2018

Vårstädning på uteplatsen

Gårdagens sköna värme lyste med sin frånvaro idag, men jag har ändå varit ute en stund på eftermiddagen och grejat lite. Jag tog fram piasavakvasten och sopade av uteplatsen och krattade sedan bort alla löv från päronträdet i gräset runtomkring. Det där med höstkrattning blev liksom aldrig av förra året...


Bordet har stått ute hela vintern, men de svarta bänkarna har stått inne i ladan och fick komma ut. Som ni vet hoppas jag på nya utemöbler i sommar. Det gamla bordet är onekligen väldigt rangligt...


Krukan är ett 10-kronorsfynd från förmiddagens loppis. Jag tycker den är riktigt fin; lite som hämtad ur ett franskt bondkök med den rinnande glasyren.


Röda penséer brukar jag aldrig ha, men det var det enda som fanns kvar på mataffären idag. Nu så här i efterhand medger jag att jag tycker att de är riktigt vackra, hihi!


I bortre änden av rundeln ställde jag iordning ett litet stilleben med växter i korgar, mina granitklot, marschallhållaren från Eldgarden och de två träklubborna från bordet vid uppfarten. Man tager vad man haver.


I den stora korgen växer det en hängsälg, vars grenar är fulla av små fluffiga kissar. 


Boronian fick också flytta hit.


Stormlyktor (gärna rostiga sådana) har jag på flera ställen i trädgården. Jag köper dem när de dyker upp för en billig peng på loppis, för jag tycker de är så himla dekorativa.


Det blev ett par timmar utomhus allt som allt, och nu är det nästan så jag känner mig lite frusen. Först blir det fisksoppa till middag, och sen blir det nog ett söndagsbad nere i källaren. Och snart är det en ny arbetsvecka igen...

2 kommentarer:

  1. Dina röda penséer passar perfekt i den loppade krukan med fransk touch !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Härlig uteplats, och vilket loppisfynd!
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!