tisdag 26 juni 2018

Den engelska trädgården

Jag lovade ju att bjuda på fler bilder från Den Engelska Trädgården i Svabesholm (söder om Kivik), så här kommer det. Det här är verkligen en trädgård som gör skäl för sitt namn, för att den är inspirerad av engelska arts and crafts-trädgårdar råder det ingen som helst tvekan om. Här finns mängder med Austin-rosor. Absolutely gorgeous!


Trädgården är på cirka 3000 kvadratmeter och är indelad i olika rum. Tjejerna som har skapat den heter Maria Nilsson och Anette Cato, och att de började anlägga trädgården så sent som 2014 är verkligen svårt att förstå när man ser hur uppväxt allt är. Hoppfullt att man kan få en trädgård som ser ut så här på bara fyra år!


På flera ställen finns fina engelska trädgårdsbänkar och soffor att slå sig ner på, om man bara vill sitta en stund och betrakta hela härligheten. Och det vill man.



Kastanjestaket, så klart! För en engelsk trädgård är ju ingen riktig engelsk trädgård utan ett sådant. Rosor som klättrar ovanpå staketet vill man ju ha. Jag önskar att mina ska bete sig precis så på sikt. 


Det här fina blåa "muminhuset" är verkligen en helt bedårande feature. Tjejen i kassan berättade att de hade hittat det på Blocket bara några dagar innan trädgården öppnades för allmänheten 2015. Jag vill också göra sådana fynd på Blocket...



I en anslutande träddunge (som jag gissar fanns där före 2014) har man skapat en skuggträdgård. Man går på en liten stig, och när solen silar in genom de gröna trädkronorna är ljuset nästintill magiskt.




Här finns det ett "skugghus", som är byggt av träribbor. Vilken jätteläcker idé! Jag tycker också om det enkla i att lägga tjocka trädstammar som avgränsning mellan grönskan och den lilla stigen.  


Typiskt engelska boarders (d.v.s. breda och välfyllda rabatter) och ett viktorianskt växthus på tegelgrund i slutet av siktdjupet. De engelska flaggspelen, som hänger lite överallt, är himla charmiga och förstärker känslan av att man befinner sig i Storbritannien. En rund sten med ett litet vattenspel ligger i korsningen där två gångar möts. 


Inne i växthuset finns pelargoner och ett fint bord med suckulenter i lerkrukor. (Hade inte Pernilla Månsson-Colt och kompani det i "Trädgårdstider" också?) Bordet i rotting är ju lite småcoolt!


Välklippta häckar, kantstenar och sommarblommor i urnor. 


Vid kassan finns det en hel del Austin-rosor till försäljning. Jag köpte med mig en buskros vid namn Jubilee Celebration, som var så vansinnigt vacker inne i visningträdgården. Den har fått sitt namn av drottning Elizabeths 50-årsjubileum, och nog är det här en kunglig ros. Blommorna skiftar i guldgult, koppar, laxrosa, gammelrosa och aprikos, allt efter blommans ålder och väderlek. Varje kronblad har dessutom olika färg på under- och översidan. Jubilee Celebration remonterar, och dessutom doftar den makalöst gott. Jag längtar tills min lilla buske blommar så här fint! 


Den Engelska Trädgården är öppen för visning 10 maj-30 september, och under juli månad kommer den visst vara öppen varje dag. Helt klart värt en utflykt, om ni är i Skåne i sommar!

1 kommentar:

  1. Jag läste om Den Engelska Trädgården och de duktiga tjejerna i senaste numret av Allt Om Trädgård och blev jättesugen på att besöka dem i sommar! Ja, vi har många trädgårdspärlor att inspireras av här i Skåne!
    Ha det fint i solskenet!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!