onsdag 25 juli 2018

Solhatt

Förra sensommaren planterade jag solhattar av olika slag (dock alla rosa) i rundeln framför köksträdgården. Glad är jag för det nu, när de blommar och gör mig smått lycklig varje gång jag ser dem. Hur kan de blomma så fint, fast marken är så torr? Salvian i samma rabatt är överblommad sedan länge.



'Magnus' är ju en klassiker. Vilken ståtlig karl! De andra sorterna är 'Pink Sorbet' och 'Pink Double Delight'.


Blommorna är till och med vackra innan de har slagit ut. Som små guldrosa solar i rabatten.


Jag pillade ner några reafyndade klotlökar i den här rabatten ganska sent på hösten, mest för att jag inte visste var jag skulle göra av dem. Att de skulle blomma samtidigt som solhattarna hade jag ingen som helst aning om, men det visade sig ju bli en riktigt fin kombination. Jag får väl göra en efterrekonstruktion och säga att det är en mycket genomtänkt och välplanerad plantering, hihi!


Det fanns några tomma utrymmen framtill i rabatten, där jag planterade vitblommig sommarljus; värdigt vald till årets sommarblomma 2018. Den måste jag absolut ha nästa år också. Pilkloten är loppisfynd, som jag gissar har varit klätterstöd för inomhusmurgröna eller plättar i luften tidigare. Jag tycker de är trevligt sällskap till de tre små buxbomkloten.


Solhatt har jag även haft på huvudet idag, om än av ett annat slag, hihi! Det är verkligen rekordvarmt i Skåne, och jag har tagit det lugnt och suttit i skuggan under det gamla äppelträdet och läst hela dagen. Tur man har en trädgårdsslang att spola av sig med mellan varven, för håller man huvudet kallt (bokstavligt talat) är det  onekligen lättare att uthärda värmen. Idag har vi dessutom klickat hem en utedusch med 40% rabatt, som förhoppningsvis kommer inom ett par dagar. Jag längtar redan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!