onsdag 24 oktober 2018

Med två månader kvar till julafton

Det faktum att dagarna mörknar har sina följdeffekter. Som ett brev på posten börjar jag nämligen snegla på julpynt på Tradera. Och med exakt två månader kvar till julafton kanske det åminstone kan anses vara legitimt att man börjar smygplanera inför första advent? Det där med vilken adventsstake man ska ha, till exempel. Jag brukar hitta på något nytt varje år, men jag är fortfarande lite kär i den där betonggrisen jag hade förra året. Det får nog bli den i år igen. 


Mina små flugsvampstakar i trä måste jag också leta fram ur mina gömmor på vinden. Dem kommer man kanske undan med att sätta fram redan nu? Det är ju lite hösttema ändå.


Lisa Larsons adventsbarn är ett givet inslag varje advent. Jag brukar ställa dem i det lilla köksfönstret ovanför diskbänken och tända dem när jag står och diskar. Det blir inte varje dag precis, haha!


Förra året rotade jag fram min barndoms gamla adventskyrka och målade det rödglittriga taket grönt. Det blev verkligen så mycket finare, och den blir alldeles säkert ett givet kort i år också. Det vore ju trevligt med besökare i kyrkan, så för tillfället spanar jag lite grann efter sådana där små lerfigurer som kallas "kyrkfolk". De brukar dyka upp på Tradera så här års, men blir alltid så dyra. 


Smygplanera är halva nöjet med advent, hihi! Men i praktiken håller jag benhårt på att ingenting åker fram på riktigt förrän lördagen innan första advent. Den som väntar på något trevligt får minsann hålla sig ett tag till.

4 kommentarer:

  1. Oj, oj här tjuvstartar man minsann! 🤔 Jag som la undan min Alltihemmet som kom häromdan, när jag såg att det var ett julnummer... den ligger där med plast omkring ännu, och väntar på mig... men när min jullängtan slår till har jag den kvar!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjuvstarten gäller dock bara gamla bilder än så länge :-)

      Radera
  2. Kyrkan blev jättefin! Har en ny liknande med svart tak....lite plastig men i brist på bröd får man äta limpa.....Fint med en kyrka som lyser upp. Och halva nöjet är absolut att längta och planera. Charmiga svampar, håller med om att de funkar att ha framme redan nu, höstigt liksom. Har ett par svampar i glas eller vad det är men de har väl tyvärr hamnat bland julsakerna fast de är inköpta nån höst....så dom hittar jag nog först till advent....
    Kram /Nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är ju det där med att hitta grejerna... Och ibland minns man inte ens vad man har förrän efteråt. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!