lördag 17 november 2018

Tandborstningsrum

Maken och jag hade ett ärende till grannbyn på förmiddagen (fjärrkontrollen till TV:n hade dragit sin sista suck), och på vägen hem råkade det sig så förträffligt att vi passerade en gårdsloppis precis vid öppning. Där fanns det en hel lada full med skatter. Förhållandevis billigt var det också. Sådana loppisar gillar vi! 


Vi kom hem med både ett bord, en spegel, en grönblå plåtlåda och en skärbräda. Jag hade nog faktiskt kunnat hitta ännu fler saker, hihi!


Bordet och spegeln hade vi redan en plan för, för en gångs skull. Efter rengöring hamnade de inne i den lilla skrubben i stugan, som nu får fungera som omklädningsrum när vi bastar och tandborstningsrum för övernattande gäster. 


Bordet har nog stått i ett uthus eller använts i ett garage tidigare, för det har fastnat gamla tidningssidor på bordsskivan. Från vilket år går dock inte riktigt att se, men de har alldeles säkert minst ett halvt sekel på nacken. "Fram med slipmaskinen!" kanske ni tänker, men vi planerar faktiskt att behålla det som det är.


Något rinnande vatten har vi inte dragit in i stugan i nuläget, men med ett gammalt tvättfat med tillhörande kanna kommer övernattande gäster iallafall kunna borsta tänderna och tvätta morgongruset ur ögonen. Kannan och fatet stod i gästrummet i min farmor och farfars hus när jag var liten, så det känns extra roligt att kunna använda dem här. Spegelglaset är gammalt och lite krackelerat, vilket ger den där extra patinan. 


Den ärggröna ljusstaken är ett tidigare fynd från skroten, och korgen undertill likaså. Knoppbrädan köpte jag på antikmarknad i augusti, och våra blåvita yukator kommer från Yasuragi Hasseludden. 


Det är inget stort omklädningsrum precis, men lagom för en person i taget. Det är så himla mysigt att ligga i sängen ute i det större rummet och kika in, nu när det finns något att titta på! Dörren är fortfarande obehandlad, men ska förmodligen betsas framöver. På pallen ligger dörrlåset och en svartmålad plastventil, som väntar på att ersättas av en finare dylik i svart gjutjärn. 


För övrigt skickade min mor ett oroligt SMS och undrade varför det inte kom något blogginlägg igår. Om sanningen ska fram, så skrev jag faktiskt ett kort sådant, men jag glömde visst helt att trycka på "Publicera"-knappen. Så kan det gå när man sitter och halvsover i soffan, hihi! 

4 kommentarer:

  1. Så fint det blev - spegeln och bordet passade jättebra !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Så flotte skatter dere fant. Speilet var knall fint.
    Ha en fortsatt fin helg.

    Vivi

    SvaraRadera
  3. Tack för besöket! Välkommen åter!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!