söndag 9 december 2018

Lördag i Malmö

Efter mycket om och men (= tågresa som blev bilresa p.g.a. banarbete + resväg som blev omväg p.g.a. olycka på 23:an) hamnade vi i Malmö igår. Vi började med en sen lunch med svärmor på saluhallen, där jag åt världens godaste sallad med rödbetshummus, drack holy water och lingon-och-ingefära-shot. Mumsigt värre!


I det smala gattet utanför saluhallen var det julmarknad. Doften av glögg fick en att tänka bort regnet för en stund. 


Julväxtlighet är ju alltid trevligt att titta på.


Sen lullade jag runt på stan på egen hand i ett par timmar, innan det var dags för Lars Noréns "Episod" på Intiman. Jag och min väninna satt allra längst fram, och det förstärkte faktiskt hela teaterupplevelsen; det kändes nästan som att vi var med i det som hände på scenen. Jag gillade hur Norén hade jobbat med repetitioner i texten (samma dialog kom igen, fast i andra situationer och med andra skådespelare) och hur skådespelarna levererade sina repliker monotont och nästan helt utan inlevelse, för att riktigt illustrera hur blasé rollfigurerna hade blivit i sina liv. Det var verkligen en deprimerande historia (doh, det var ju Lars Norén!), men väldigt trollbindande.

Pressbild: Urban Jörén

Eftersnacket hade vi på Escama Gastrobar, som jag verkligen kan rekommendera om man vill äta lyxiga och välsmakande tapas i cool barmiljö. (Maken låter meddela att jag stinker vitlök fortfarande, haha!)


Sen traskade jag genom stan för att möta upp med maken, som var på eget galej. Lilla Torg i december är verkligen stämningsfullt. Någon isbana finns inte i år (det är ju alldeles för varmt), men likväl en gigantisk "bordslampa" med broderad skärm. Så läcker!


Maken hängde på Café Alé, där det var blues- och Peps Persson-party med Georg Meggs och Mud Kings. Verkligen kanonduktiga musiker! 


Ja, det var en storstadsdos som heter duga. Men nu är jag nöjd över att få gå hemma på Solhäll och skrota igen. Idag blir det mysbrallemys hela dagen, hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!