söndag 30 december 2018

Sommaren 2018

Nog har man kluvna känslor när man ser tillbaka på sommaren 2018. Det känns lite grann som sommaren då man gick och väntade på något som aldrig blev. Hela vintern och våren gick jag och smidde planer över alla projekt jag skulle ägna mig åt under semestern, men av dem bidde det nästan ingenting. Värmen gjorde ju att man nästan inte orkade göra någonting, och den långa torkan satte verkligen sina spår, både fysiskt och mentalt.

Andra veckan i juni stod iallafall badstugan färdigputsad och klar nere i moraset. Hantverkarna hann knappt hoppa in i sina bilar och dra vidare mot nya projekt förrän jag hade målat dörren röd. (Samma röd som vi har på övriga ytterdörrar här hemma.) Det blev verkligen pricken över i!


Alla invändiga ytskikt i stugan målade vi sedan själva: Vit takpanel, vitt på de putsade väggarna och en mjukt grågrön nyans på den liggande träpanelen. Det blev så bra! Bastupremiär hade vi redan på nationaldagen, trots att det var smällvarmt ute den dagen. Kan man så kan man!



Senare på sommaren införskaffade vi en utedusch, som gick att koppla på trädgårdsslangen. Fast eftersom vi var extra sparsamma med vårt brunnsvatten då, så använde vi den inte så mycket som vi egentligen hade velat i värmen. Hoppas nästa sommar blir mer normal, så att vi får tillfälle att använda den oftare då. 


Redan i början av sommaren pajade AC:n på vår fortfarande ganska nya bil, och eftersom reservdelen som behövdes visade sig vara restnoterad i hela Europa fick vi köra runt i en lånebil så länge. Jag undrar om vi hade kunnat köra någonstans överhuvudtaget annars. 30 graders värme ute blir ju ännu värre i en bil...


Måndagen efter midsommar var det traditionsenlig superduper-rea på en plantskola i närheten, och det resulterade faktiskt i en helt ny rabatt vid uteplatsen. Det var visserligen redan ganska torrt i marken, men då trodde man ju att det bara var en tidsfråga innan regnet skulle komma. Tänk så fel man hade.... Det är ett rent under att den överlevde sen, för den fick ytterst lite vatten under juli och augusti.


Det var första sommaren med vår fina stenlagda uteplats, och jag gjorde fint med krukor och annat pynt. Nog satt vi här en del (bland annat på vår traditionella midsommarlunch), men när luften blev för varm var det nästan svalare att vara inomhus. Det mest uthärdliga stället (förutom källaren) var faktiskt stugan, där de murade väggarna stängde ute värmen på ett väldigt effektivt sätt. 


Växthuset fylldes med alla mina tomatplantor, och av en och annan gurka. I övrigt var sommaren 2018 verkligen en icke-säsong i köksträdgården. Jag odlade nästan ingenting i mina pallkragar, och med tanke på den rådande vattensituationen var det nog i och för sig bra. 


Vi gjorde inga längre resor under sommaren, utan höll oss mest i krokarna. En övernattning i Helsingborg blev det iallafall, då vi såg First Aid Kit på Sofiero. Fantastiska tjejer!


Några dagsutflykter blev det också, bland annat till Den Engelska Trädgården strax söder om Kivik. Mina väninnor och jag var där i början av sommaren, då allt fortfarande prunkade och inte hade hunnit bli så påverkat av torkan. Det var ett riktigt inspirerande besök, som jag gärna vill göra om fler gånger. 


Jag tror aldrig jag har ätit så mycket vattenmelon sammanlagt i mitt liv, som mängden jag satte i mig under sommaren 2018. Det var liksom den enda tänkbara födan i värmen, och vi åt det både till lunch och middag.


Loppisar avverkade vi naturligtvis mellan varven, och så hamnade vi på århundradets bondauktion i Småland tillsammans med min kusin och faster, som kom på besök och bodde i stugan ett par dagar. Samma dag som de åkte hem levererade DHL äntligen vår beställda gästsäng, haha!


Ja, nog känns det som att sommaren 2018 verkligen var något utöver det vanliga, och inte riktigt på ett positivt sätt. Frågan är vad vi kommer att se för framtida konsekvenser av den extrema torkan. Det får vi nog inte riktigt svar på förrän nästa vår och sommar. För min del får sommaren 2019 gärna bli mer normal, så att jag orkar göra saker.

1 kommentar:

  1. Håller också tummarna för en mer normal sommar. Vattnandet höll på att ta knäcken på mig.
    Gott Nytt År
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!