tisdag 5 februari 2019

Geografi

Utan någon egentlig plan i det, så råder det ett visst geografiskt tema på flera ställen här hemma. Det hela började med de loppisfyndade landskapssköldarna på väggen i röda rummet, som bildar lite av ett släktträd. Jag har bott i Skåne i hela mitt vuxna liv, men är född i Uppland, har bott stora delar av min barn- och ungdom i Blekinge och har mina familjerötter i Västmanland. Östergötland är min mormors födelselandskap. Maken är född i Skåne, men är uppväxt större delen av sitt liv i Småland och har familjeanknytning till både Gotland och Jämtland. Vi är multikulturella, hihi!


Av någon anledning tycker vi båda om kartor och har flera sådana som tavlor. Den första vi skaffade var ett nytryck (förmodligen från 1960-talet) av Svecia Regnum ritad av Andreas Bureus 1662. Det är den mindre kartan, som sitter på träväggen bredvid landskapssköldarna. I hörnet vid bokskåpet har vi en riktig gammal karta från 1879, som vi har ramat in. Ser ni vikvecken? Man undrar ju vilka äventyr den har varit ute på! På ett fartyg, kanske?


Vid min sida av sängen sitter det en kopia av en äldre karta över New York City. Jag tycker om att ligga i sängen och följa rutmönstret i det välplanerade gatusystemet och formen på alla hamnar längs vattenlinjen. 


I hallen på baksidan hänger det en liten skolkarta över Kristianstad, som är vår närmsta större stad. (Tekniskt sett ligger Hässleholm närmare, men får man välja åker man hellre till Kristianstad. Sorry, Hässleholm!) Fotovinkeln var lite klurig för kameran, så jag tog ner den och ställde den ute i smatten. 


Geografi var väl egentligen aldrig favoritämnet för någon av oss i skolan, men uppenbarligen kan man ju tycka om kartor och landskapssköldar ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!