söndag 17 februari 2019

Träskåp till badstugan

Igår på förmiddagen svängde vi inom Möbelmagasinet i Hanaskog för att se om de hade något passande skåp till vår lilla badstuga. Vi hittade faktiskt ett jättefint skåp, men större delen av det hade öppna hyllor, vilket inte kändes så värst praktiskt. (Extra dammtorkningsjobb undviker man ju helst, om man kan.) Maken sörjde hela vägen hem, men vi fick iallafall med oss en fin gammal svepask som "tröstpris". 


Det perfekta skåpet letade vi vidare efter redan idag, och som av ett lyckosamt sammanträffande stod det och väntade på oss på Göinge Bohagstjänst i Tyringe: Ett ljuvligt brunmålat skåp från slutet av 1800-talet, med skåpsdörr, hyllor inuti, en låda upptill och till ett överkomligt pris. Dessutom är det bara 130 centimeter högt och gick in utan problem i vår bil, när vi fällde ner ryggstöden i baksätet. Bingo!


Viktigast av allt är att det har helt perfekta mått, både på höjden, bredden och framförallt på djupet, för att passa in på den lilla väggstumpen precis till vänster innanför ytterdörren. 


Jag skurade av skåpet med skurborste och linoljesåpa, både in- och utvändigt, och med tanke på hur vattnet såg ut när jag var klar, var det nog en sisådär 100 år sedan det blev gjort senast. Nu doftar det iallafall renare än rent och står redo att sluka extra handdukar och annat smått och gott, som man kan tänkas vilja ha i en kombinerad bad- och gäststuga. Det finns till och med en "halvhylla" högst upp där inne, där man kan ställa en rad med dricksglas eller så.


Den gamla träskopan (storlex XL!) fick maken av mig som present på Alla Hjärtans Dag. Den hittade jag på en loppis vägg i vägg med min arbetsplats, för ynka 5 kronor. ("Var jag bara värd 5 kronor?") Planen är nämligen att vi ska skaffa en lite större vattentunna att ställa inne i bastun, och då kommer den att komma väl tillpass. En bonus är att den går att hänga på utsidan av tunnan, för träskopor tenderar att bli "slemmiga" om de får ligga i vatten för länge.


Och tadaaa! Svepasken från igår blev ju riktigt fin att ställa ovanpå! Som den sanna språknörden jag är googlade jag ordet svepask  och fick veta att ordet syftar på att asken gjordes genom att svepa tunt trä runt en mall. Den kan även kallas äska, som betyder "liten låda av ask". Träljusstakarna köpte jag på en loppis här i byn i somras. De har flyttat runt lite sedan dess, men nu får de bo här. 


Vi har faktiskt letat skåp sedan i somras, men nu kan vi äntligen checka av det från önskelistan. Och det hade nästan inte kunnat bli bättre än det vi har hittat nu!

3 kommentarer:

  1. Så fin svepask og det fine skapet.Passet så godt inn begge to.Jeg er innom bloggen din og kikker hver dag. Synes du er så kreativ med artige påfunn, av og til får jeg gode innredningstips/tips. Hilsen Inger, som også er veldig glad i gammelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för jättetrevlig respons!
      Så roligt att du brukar titta in här!

      Radera
  2. Vad fint det blev med skåpet och svepasken. Jag tror jag också har en sådan ask i gömmorna någonstans. Den ska jag ta och leta reda på.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!