torsdag 28 mars 2019

Gyllenlack - ja tack!

Efter jobbet idag passade jag på att spendera kommunens julklapp: Ett presentkort på 200 kronor i valfri butik. Det där med valfri butik var ju inget svårt val; det blev naturligtvis en sväng inom Växtmästaren, och därifrån kom jag med en påse full med gyllenlack. Det blev två lilarosa...


... och två gulvita. Gyllenlack har verkligen blivit ett av vårens stora måsten i min trädgård, efter att ha levererat ljuvlig blomning från slutet av mars till slutet av oktober de två senaste åren. 


När jag kom hem var det fortfarande sol och 10 grader varmt ute, så jag började rota fram krukor ur ladan och hade en ljuvlig liten planteringsstund innan det blev dags att gå in. De vita hamnade i varsin plåtkruka på fot...


... och de lila fick samsas i en plasthink, som jag stoppade ner i en korg. (Jag älskar blommor i korg! I sommar ska jag nog ha mina dahlior i stora lövkorgar, som går att flytta runt efter behag.) För att dölja den fula plasthinken stoppade jag i lite grön adventsmossa, som jag hittade i en påse i ladan. Jag säger ju att grön mossa är lika fint på våren som till advent! Jag ska se om jag har mer, så att jag kan pilla ner lite i de andra två krukorna också. 


En annan fördel med gyllenlack är att den faktiskt är ganska frosttålig. Nu hoppas jag visserligen att det inte blir mer av den varan, men i mars-april vet man ju aldrig vad som händer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!