tisdag 2 april 2019

Husgavlar

Gavelspetsarna på vårt hus är täckta av eternitskivor. Inte precis det mest estetiska man har sett, och inte det mest hälsosamma alternativet med tanke på asbest och så, men i ärlighetens namn ett väldigt praktiskt material när det väl sitter där det sitter. Och det gör det ju. Sommaren 2009 hade vi en målare här, som fräschade upp alltihop (inklusive vindskivor och vindsfönster) med lite ny färg. Bilden här nedan togs då.


Men tio års sol, väder och vind har gjort att den brunröda färgen på eterniten har bleknat betänkligt, och de där lysande vita vindskivorna är verkligen också ett minne blott. Ibland grunnar vi på hur huset skulle se ut, om vi tog bort den där gamla eterniten helt och hållet och lät träet under komma i dagen. Fast det är så himla glest mellan brädorna, så då kommer det att bli fritt blås in på vår än så länge (och förmodligen även i fortsättningen) helt oisolerade vind. Ibland fantiserar jag också om hur det skulle se ut, om vi lät vitputsa gavlarna hela vägen upp. Hmmm... Kanske det enklaste ändå är att bara ringa efter målaren igen.

2 kommentarer:

  1. Enklast är nog att ringa efter målaren.. ;)
    Det ser så fint ut, kunde inte gissa att det var eternitskivor på gavlarna.
    Sorgligt att dessa skivor är så "hatade", sitter de där de sitter så är det ju inte så farligt. De är ju ett byggnadskulturarv de också, på sitt sätt. :)
    KRAM
    Annica

    SvaraRadera
  2. När Eternit väl är på plats, tycker jag det är så stiligt. Har alltid gillat det, men får alltid försvara mig i olika sammanhang och idag tycker jag det är ganska vanligt med liknande plattor, men då förstås i ett mer hälsosamt material. Eternit är så stilrent tycker jag.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!