tisdag 14 maj 2019

Kolat vippen?

Minns ni min "fådda" benved, som jag hämtade hos en kollega någon gång i början av november? Som jag nästan bokstavligt talat släpade hem hängandes ut ur bagageluckan? Som jag jordslog i en grop i köksträdgården i becksvart kvällsmörker? Sedan dess har den stått där hela vintern och hela våren, och den har faktiskt sett ut att gilla läget. I skiftet mellan februari-mars friserade jag den ganska rejält, och den verkade inte ha något emot det heller. Den blev till och med riktigt fin.


Nu vet jag inte vad som har hänt, för nu ser det faktiskt ut som att den har kolat vippen. Bara så där rätt upp och ner, på en vecka eller så. Förvisso var det bra torrt i marken nästan hela april, och förvisso har jag inte vattnat den en enda gång (vattenkannan till trots), men jag tänkte att det verkade vara en självständig liten buske, som klarade sig galant på egen hand. Det gjorde den uppenbarligen inte...


Vad gör man nu? Låter den stå och ser vad som händer? Eller gräver upp eländet, klipper ner den och slänger den på rishögen? Hmmm, jag avvaktar kanske ett tag till, så får vi se vad som händer. 

3 kommentarer:

  1. Det tycks vara torkskador.
    https://www.sydsvenskan.se/2014-12-07/sa-lyckas-du-med-plantering-av-benved

    Hoppas den repar sig !
    Ha en fin dag !
    /Disa

    SvaraRadera
  2. Jag planterade en vintergrön skimmia och ett idegransklot vid sommarstugan i höstas. Jag grävde upp dem från trädgården i Malmö. De har sett fina ut hela hösten och vintern och även i mars och april. Men nu helt plötsligt har de blivit bruna också! kan det vara de kalla nätterna vi har haft? Jag har klippt bort allt brunt och hoppas att de tar sig.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!