söndag 18 augusti 2019

Handdukar med monogram

Ett av mina ständiga span på loppis är att hitta gamla linnehanddukar med broderade monogram. Dels finns det inget som slår torkförmågan i linnetyg, dels är de så rackarns hemtrevliga att hänga upp i köket och dels är det så himla fint att tänka på att någon en gång i tiden faktiskt har suttit med nål och tråd och broderat. Eftersom maken och jag har olika efternamn, och eftersom mitt förnamn dessutom är ett dubbelnamn, så finns det alltså fem olika bokstäver som funkar hemma hos oss. Extra kul är det när man lyckas pricka in både förnamnet och efternamnet. Här är min senaste skörd, varav den gröna är en klar favorit:


Second hand-priset brukar ligga på mellan 15-20 kronor styck för sådana här handdukar, och det är de ju verkligen värda. Får man ens en nytillverkad kökshandduk i sämre kvalitet för det priset? Utöver mina loppade fynd har vi dessutom ett helt gäng som vi har ärvt efter våra respektive farmödrar, så samlingen börjar bli rätt stor nu. Tur att vi har ett stort linneskåp i tvättstugan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!