lördag 3 augusti 2019

Vad jag planterade

Som ni kanske minns planterade jag i sidorabatten längs den nya grusterrassen i torsdags. Min rosa 'Annabelle'-hortensia ska få bli la piece de resistance här i framtiden, men eftersom den är lite mager än så länge, så fyllde jag ut med lite lågväxande perenner tills vidare. Det blev mörkröd alunrot, spetsmössa och kaukasisk förgätmigej 'Jack Frost'. 


Allt jag planterade fanns redan hemma, efter sommarens diverse rea-raider till olika plantskolor. Så bra att nästan allt har hittat sin plats nu. 


Kärleksört och uddbräken fanns redan i rabatten, men jag flyttade om en del av dem lite grann. Jag är faktiskt inte riktigt säker på om uddbräken kommer att funka att ha längst fram på sikt, men allt går ju att flytta med tiden. Jag är ju inte den som är känd för att vara duktig på att vänta, utan vill att det ska fylla ut och se fint ut meddetsamma. Dessutom slipper man rensa ogräs, om man planterar tätt. 


Den uppstammade perukbusken matchar både alunroten och ådringarna i spetsmössans blad fint. Jag är fortfarande lite insnöad på mörkrött som kontrast mot grönt och rosa. Stocken längst bak får markera gränsen mellan den rensade delen och den fortfarande orensade delen under buskaget i bakgrunden. 


Alunroten i sig levererar den ultimata färgkombinationen: Mörkrött och rosa. Jag älskar dess skira vackra blomsterstänglar. Just de här plantorna blommade redan när jag köpte dem måndagen efter midsommar, och blommar alltså fortfarande nu så här sex veckor senare. 


Klätterrosen 'Bonica Climbing' kom i jorden vid den högra portalstolpen. Här är det silande skugga under delar av dagen, men jag hoppas att den kommer att gilla läget. Jag fäste en rad armeringsnät som klätterstöd mot stolpen, så att jag har något att lirka in grenarna i vartefter den växer.


Idag har grusterrassen fått ett snyggare avslut under portalen, genom en rad begagnade gamla gatstenar, som vi fick av grannarna i norr. De gick snabbt att lägga och blev prydligt. Lite mer grus ska tippas på de olika terrasstegen, innan "trappan" är helt klar. 


Imorgon unnar jag mig en sista sovmorgon, innan höstterminens första arbetsvecka tar vid på måndag. Håhåjaja, så fort fem veckor har gått...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!