måndag 23 december 2019

Dan före dopparedan

Först igår tog jag ner jullådan med mormors tyska Gräfenroda-tomtar. Det blir liksom ingen jul utan dem. Jag kör på masseffekten och sätter dem i rad uppe på det vita vitrinskåpet. Redan förra året fick de sällskap av en av farmors tomtar, som är likadan som den i gröna byxor, så nu har jag dubbletter av två. Det bekommer mig inte alls. Det viktiga för mig är varifrån de kommer. 


Min lilla samling nutcrackers brukar få komma fram redan till första advent, men i år kom de fram först igår. Två av dem kommer från USA och tre har jag hittat på Tradera. I love them! Den julen jag bodde i Seattle (1990) var jag till och med på balett och såg Tjajkovskijs "Nötknäpparen". Den var så fin!


Maken trillade köttbullar på förmiddagen, som vi provsmakade till lunch. Så goda! Tricket är att han har i en skvätt mörk öl eller porter i färsen. Tillsammans med kryddpeppar blir det så himla julig smak. 


Vid 16-snåret drog vi igång bastun, tände marschaller och en brasa i eldkorgen och bjöd in grannarna till julbad. Vi (tre barn och fyra vuxna) bastade, käkade godsaker och grillade marshmallows över den öppna elden. Fyra av oss (inte jag...) vågade sig till och med på flera dopp i kallbadtunnan. Förhoppningsvis var detta början på en fin jultradition. 


Huset doftar såpskurade golv och skalade apelsiner. Sängen är ombäddad med röda jullakan, och i sovrumsfönstret brinner det fiffiga fuskljus, som man vågar lämna utan uppsikt. Lille Mickel Räv sitter på fönsterbrädan och dinglar med benen. 


Ikväll har vi provsmakat den nygriljerade julskinkan på en vörtsmörgås med senap. Godaste mackan på hela året! Nu är vi redo för jul.

1 kommentar:

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!