onsdag 15 april 2020

Dvärgpersika

Precis i början av påskhelgen började mitt lilla persikoträd att blomma. Det är av sorten 'Amsden' och planterades på södersidan av huset sommaren 2011, då jag fick det i födelsedagspresent av mina två tjejkompisar i Malmö. 


När jag planterade det såg jag framför mig hur läckert det skulle bli med ett uppspaljéat träd, som skulle bli 2-3 meter högt och få växa upp mellan fönstren på kortsidan av huset. Riktigt så har det inte blivit, men på snart 9 år har det iallafall växt förbi källarfönstret, hihi!


Kanske det inte riktigt gillar sin placering. Kanske hamnar det lite i skymundan, när de höga perennerna tar över i rabatten. Kanske borde jag gräva upp det och flytta det någon annanstans. Kanske är det en helt ny och oupptäckt sort, som egentligen borde heta "dvärgpersika". Men det blir faktiskt en 2-3 persikor på det varje år. Och när det blommar på våren är det ju så ljuvligt precis som det är!

1 kommentar:

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!