onsdag 1 april 2020

Kan man ha en solkatt i en bur?

Alla våra riktiga rum har fönster från två väderstreck, eller dual aspect, som det heter i engelska husprogram. Det bidrar verkligen till ett härligt ljusinsläpp, i synnerhet i gröna rummet som ligger i sydvästligt läge, där solen ligger på hela dagarna. Och den sista veckan i mars har ju verkligen bjudit på mycket solsken. Jag måste verkligen säga att solkatter är mitt absoluta favorithusdjur.


Vi storstädade i helgen, och då passade jag på att stryka och lägga på den fina grönmönstrade Chamois-duken. Den har hängt med i ett par år nu och börjar bli lite urtvättad, men är vårig och fin ändå. Jag sprayade på lite linnevatten med doft av bomullsblomma när jag strök duken. Det doftar så himla rent och gott!


Tulpanerna är som färgglada karameller. De får vara ställföreträdande kollegor, nu när jag sitter hemma och jobbar mest hela tiden. Vi för intensiva pedagogiska diskussioner, tulpanerna och jag. De är snälla och låter alltid mina förslag vinna. De får mig att känna mig så smart, hihi!


En stor extra söt ananas har fått ligga i skålen och solmogna ett par dagar. När vi åt upp den igår kväll var den verkligen helt perfekt. Ja, nästan iallafall. Jag åt en på riktigt solmogen ananas, plockad direkt från trädet i en trädgård i Uganda en gång, och efter det känns det nästan inte ens lönt att köpa importerad halvmogen ananas i mataffärerna här hemma. Det kan ha varit det godaste jag har ätit i hela mitt liv, faktiskt. 


Från sin guldram på väggen håller kung Oscar II koll på allt och alla. Det roligaste med honom är ju att det fanns en exakt likadan tavla i samma rum, på de gamla bilderna vi har sett från den tiden då byns sista smed bodde på Solhäll. Nästan lite spooky ändå.


"Kan man ha en solkatt i en bur?" undrar Mamma Mia-Donna i Niklas Strömstedts fantastiska svenska översättning. Uppenbarligen inte, för april började med att solkatterna hade rymt sin kos. Kanske har de gett sig iväg på en något försenad marskatt-turné, vad vet jag. Jag hoppas iallafall att de snart kommer igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!