fredag 10 april 2020

Produktiv långfredag

I år har jag varit lite sen med att få ner mina tomatfrön i jorden, men i förmiddags blev det äntligen av. Jag sår alltid i briketter, för det tycker jag är så himla smidigt. I år blir det fyra olika sorter: 'Indigo Rose' (auberginefärgad tomat) 'Bitonto' (röd körsbärstomat), 'Romello' (röd ampeltomat) och 'Sungold' (gul körsbärstomat). Med hjälp av färgade tandpetare håller jag reda på vad som är vad.


Sen drog maken och jag igång storstädning av bastustugan och badtunnan. Både bastulavarna och trätrallen på bastugolvet lyftes ut och skurades efter konstens alla regler. Nu syns inte de svarta avtrycken efter mina skitiga fötter på bänken där jag brukar sitta, hihi!


Vi tömde badtunnan på vatten (fast jag hade redan använt en stor det av det att vattna med), och maken skurade ur den med skurborste och linoljesåpa. 


Jag dammtorkade, dammsög och torkade golven inne i stugan, tvättade mattor och luftade alla kuddar och täcken. Så gott det luktar när det är nystädat!


Gissa vem av oss som fick hoppa ner i badtunnan i kortbyxor för att skura insidan?


Vi avslutade vår flitiga långfredag med att äntligen ytbehandla dörren och dörrkarmen in till det lilla omklädningsrummet. Vi oljade in den med linolja pigmenterat med en skvätt umbrafärgad linoljefärg. På bild ser det lite rödbrunt ut, men färgen är mer brun i verkligheten. Nu är handtaget och nyckelhålet också uppskruvade. Det tog bara 22 månader att få upp dem, hehe! När allt var klart lade jag mig i den sköna gästsängen och tittade på medan linoljan torkade. Det tog ett tag, hehe!


Det var allt en produktiv långfredag. Det är himla skönt nu när allt det där är färdigt. Nu kan vi lata oss med gott samvete imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!