torsdag 30 april 2020

Sista april

Sista april. Valborg. Valborgsmäss. Valborgsmässoafton. Vad säger ni? Jag inser att mitt spontana namn på denna dag är det förstnämnda, för så kallades firandet i Uppsala när jag var liten. Det var en av årets bästa dagar när jag var barn, för det hände så himla mycket roligt då. På studentområdet där jag växte upp samlades barn och vuxna till sillunch, och sen gick vi ner på stan och tittade på den spexiga forsränningen i Fyrisån och studenterna som sprang nedför backen vid universitetsbiblioteket Carolina Rediviva. Det bästa av allt var att man fick köpa en stooooor gasballong av en ballongförsäljare på gatan. Det fanns så många roliga sorter att välja mellan, men jag valde oftast en kanin med stora öron. Det sämsta av allt var att man inte allltid kom hela vägen hem med den där ballongen...


I vuxen ålder har jag inte direkt haft några speciella valborgstraditioner. Det har blivit lite olika år från år, och vad man skulle hitta på i år behövde man ju inte direkt fundera så mycket på. För maken och mig blev det ett varmt bastubad efter jobbet, korv och mos till middag och en egen brasa i spisen. Ett alldeles förträffligt sätt att fira sista april, det också. Men jag hade gärna velat ha en sådan där kaninballong...

2 kommentarer:

  1. Klart man vill ha en kaninballong

    SvaraRadera
  2. Jag har nog också sagt sista april eller så har vi sagt Valborgs med ett sje ljud på slutet och ett tyst r.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!