lördag 30 maj 2020

Sten, grus och Pimm's

Idag fortsatte vi med lägga-grus-på-norrsidan-av-bastustugan-projektet. (Ett av årets nyord i SAOL?) Vi hade ingen färdig plan när vi började det här projektet, utan freestylar som vanligt lite efter hand och löser problemen vartefter de uppstår. Innan vi kunde lägga gruset färdigt, behövde vi göra ytterligare ett litet "trappsteg" ut från den andra husknuten. Vi hade ingen mer begagnad kantsten i betong kvar hemma, så fick vi hitta på en annan lösning. Det blev kantstenar i ljusgrå granit, som vi hittade för 79 kronor styck på Jem&Fix förra helgen. Det blev ju nästan onödigt prydligt, hihi!


Vi kör verkligen efter devisen "Man tager vad man haver", eller rättare sagt tager vi vad vi kommer över. Hittills har vi gjort "trappor" i tre olika material här nere vid stugan: Impregnerat trä, betong och nu granit. Ingen enhetlig design precis, men så funkar det hemma hos oss och tänk att det går alldeles utmärkt. 


Sen lade jag färdigt den korta sidan av den sluttande "muren". Jag samlade ihop lite stenar från andra ställen här i trädgården, och det räckte iallafall till den här korta biten. Eftersom stenarna var så små, blev det mer som ett stenröse än som en mur, fast det blev rätt fint ändå. Murgrönan uppe på "hyllan" kom iallafall plötsligt mer till sin rätt. Den får gärna växa ner ännu mer över kanten. 


Eftersom jag snodde en av stenarna som låg mellan de nyplanterade bambubuskarna, satte jag dit ett fågelbad i form av ett rabarberblad i betong istället. Ser ni förresten så fint hagtornen blommar i bakgrunden? Den är hög som ett träd och kronan har växt ihop med mirabellen. Varje år tänker vi att vi borde såga ner den, men varje år när den blommar ångrar vi oss. Fint ju!


Jag kom på att jag skulle ha varit Malmö Garden Show idag, om livet hade varit som vanligt. Det fick bli Solhäll Garden Show istället, och det var ju faktiskt inte så dumt det heller. Inspirerad av Chelsea Garden Show rundade jag av min dag med ett glas Pimm's med fruktsoda på den röda bänken. Jag hade bara gurka hemma, så jordgubbarna och apelsinbitarna fick jag hoppa över. Det smakade mumma ändå, kan jag säga. En fin belöning efter ett gott dagsverke. 


Ikväll känner jag mig nästan lite väderbiten efter en hel dag ute i sol och vind. What a lovely day! Och det bästa av allt är att det kommer en lika fin sommardag imorgon, hurra!

8 kommentarer:

  1. Den kråka er bare helt herlig, så fin. Hilsen Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är han charmig. Fast de riktiga kråkorna är lite skeptiska, hihi!

      Radera
  2. Tack - har alltid undrat vad man kan använda Pimm's till :) Det blir jättefint och jag gör tummen upp för att jobba utan en tydlig plan.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smakade det första gången på Chelsea Flower Show. Otroligt läskande och gott i värmen!

      Radera
  3. Lite Pimm´s sitter alltid fint efter en lång trädgårdsdag...
    Snygg kråka också!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Jättefint !! Allt du företar dig blir fint. Men en fråga vad har du för underarbete och markduk nu när du har lagt ut grus, jag skall börja med ngt liknade hemma och vill slippa gräs och ogräs. Hjälp mig är du snäll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det extremt lätt för mig med så lite underarbete som möjligt. Gräver bara bort grässvålen och det värsta rotogräset, och lägger sedan på vanlig svart markduk som jag köper billigt på typ Biltema. Det man kan tänka på är att lägga duken lite omlott, så kommer inte ogräset upp i skarvarna. Och så grus på det. Funkar hur bra som helst!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!