torsdag 18 juni 2020

Picknick, kallbad och midsommarväder

Paris har Eiffeltornet, New York har Frihetsgudinnan, London har Big Ben och Osby har Apan och Kaninen. Nere vid sjön, blickandes ut mot vattnet, står de sida vid sida, och man kan ju inte annat än bli varm i hjärtat när man ser dem. Namn har de också. Apan heter Göran och kaninen heter Lisa. Jag och mina kollegor besökte dem idag för en picknicklunch tillsammans i solskenet, så här dagen innan midsommarafton. 


De härliga statyerna är skapade av komikern Peter Apelgren och kom till i TV-programmet "Konstkuppen" för några år sedan. Då blev de väldigt omdebatterade i kommunen, men nuförtiden finns de till och med i en stiliserad silhuettbild, som bland annat används på kommunens hemsida.


Det var riktigt varmt nere vid sjön, och vi skruvade upp temperaturen lite extra med en volleybollmatch i sanden. Efteråt önskade man nästan att man hade haft badkläder med sig, men som kompensation tog jag mig ett dopp i badtunnan när jag kom hem. Plötsligt kändes det ännu mer meningsfullt att vi faktiskt har en kallbadtunna. Vilken befrielse det kommer bli att ha den varma dagar i sommar!


Där nere har jag för övrigt planterat min hängsälg i den gamla whiskytunnan från Jem&Fix. Det blev fint med lite grönt på höjden mot planket. Jag ska nog försöka fixa till fler sådana inslag framöver. 


Innan middagen skålade jag för trädgården, sommaren och livet med ett glas Pimm's. Jag är absolut ingen alkoholromantiker och dricker egentligen helst alkoholfritt, men det där är ju verkligen löjligt gott. Och så sitter jag där och känner mig som en engelsk trädgårdstant, hihi!


Imorgon bryter vi alla traditioner och firar midsommar ensamma här hemma på Solhäll. När det är vackert midsommarväder i resten av landet är det nämligen utlovat åska och regnskurar under hela dagen över nordöstra delen av Skåne. Vårt lilla hus har förvisso rymt 25 personer inomhus tidigare under regniga midsomrar, men i den rådande situationen är det ju inte direkt läge för det. Fast vi gillar läget och ser fram emot en mysig dag på tu man hand. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!