tisdag 28 juli 2020

Rosen 'Rosenholm'

Nu blommar rosen 'Rosenholm' och förgyller min (snart) sista semestervecka. Det finns verkligen ingen hejd på växtkraften i den där rosen. När vi satte upp portalen förra sommaren klippte jag ner nästan hela rosen (som redan fanns planterad på platsen), men den kommer igen med nya friska tag, som om ingenting har hänt. Busken är planterad en rejäl bit till vänster om "portalbenet", men grenarna sträcker sig villigt efter det lilla armeringsnätet på stolpen. Det är som att ha både en buskros och en klätterros på samma gång. Snällare ros får man nog leta efter. 


'Rosenholm' tillhör Wichurana-gruppen (precis som t.ex. 'New Dawn' och 'Awakening') och kan faktiskt användas både som buskros och klätterros, fast om man vill ha den som buske får man nog beskära den ganska hårt även under säsongen. Rosen blommar från juli till långt in på hösten, men den bidrar med frodig grönska redan tidigt på säsongen. De ljust rosa blommorna är ganska små och sitter liksom i klasar på grenarna. Doften är inte så stark, om man inte går nära med näsan.


Roligt med rosor som är friska och växtvilliga. Som kontrast har jag ett par andra rossorter som har fått svartfläcksjukan. Det är ju bara för tradigt... Men det är bara att försöka vara på hugget och plocka bort de angripna bladen, försöka hålla jorden ren och ge rosorna lite mer svängrum. Med lite tur och idogt plockande försvinner det till nästa år. 

2 kommentarer:

  1. Så fin er trädgård blir. Jag tycker du ska ställa upp i tusen trädgårdar nästa gång det anordnas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!
      Tusen trädgårdar är 2022 nästa gång, va? Kanske vågar jag vara med då. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!