söndag 9 augusti 2020

Blomsterfägring och spilkumar

Jag fick en fin liten krukros i present häromdagen. Den kom jag på att jag kunde stoppa ner i en liten spilkum i terracotta och grön glasyr, som står på köksbordet. När jag tog bort plastkrukan bredde rosen ut sig så fint och fyllde upp hela skålen. Och nog är det något visst med ljusrosa rosor ändå.
Härligt med lite trädgårdskänsla inomhus också, i synnerhet dagar som dessa, när det är så himla varmt att man inte vill gå ut. Mitt på dagen idag stannade jag faktiskt inne och stökade i köket istället, och då var det ju extra trevligt att få sällskap av lite blomsterfägring. 
Den här sortens spilkum är ju för övrigt väldigt populär just nu. Jag vet att de är importerade från Ungern, men om de verkligen är vintage (som de ofta marknadsförs som) vet jag faktiskt inte. Trevliga är de iallafall. Jag har en till i ljusgult, som för närvarande har hamnat i gröna rummet. Jag har köpt mina på Affari Outlet i Osby och AB Småland i Malmö, men jag har sett att de finns lite överallt. 
De mörkt ceriserosa dahliorna plockade jag i trädgården igår. De kommer från några riktigt gamla knölar, som jag faktiskt har köpt second hand och som jag har övervintrat i flera år nu. De blommar alltid först av alla dahlior och är helt uppenbart inte lika attraktiva som mat för sniglar och tvestjärtar. Blommorna är enkla och ganska oansenliga, men trevliga på sitt sätt. Allra finast är de faktiskt om man plockar dem i stora fång och sätter dem i vas.
Annars kan jag meddela att jag besökte en loppisbutik idag och faktiskt inte köpte en endaste grej, trots att jag fingrade lystet på både det ena och det andra. Efter semesterns storrensning på vinden har vi utvecklat en viss kräsenhet, om man säger så. Fast det kanske går över, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!