lördag 8 augusti 2020

Zinkbadkar i rätt sammanhang

Ni som har hängt med länge här på bloggen minns kanske det fantastiska zinkbadkaret jag spontanköpte för tre år sedan. Jag fick hänga på en kollega till mig, som hade avtalat träff med en antikhandlare med trädgård som specialitet. (Ja, ni fattar ju själva att jag inte var nödbedd, hihi!) Plötsligt bara stod det där; badkarens badkar! Jag hade aldrig sett något liknande och insåg att jag nog aldrig skulle hitta något liknande igen, så jag slog till rätt upp och ner. Sedan dess har det stått på förvaring i ladan i väntan på rätt sammanhang, och idag slog det mig att vi har det helt rätta sammanhanget nu: Den nya gruspassagen bakom bastustugan. 


Värmen till trots (en sisådär 30 grader) var jag absolut tvungen att testa på momangen. Och sen var jag ju naturligtvis tvungen att släpa fram lite grejer till. (Om inte annat, så för att fylla ut bilderna, hihi!) Den gamla stegen stod också i ladan och väntade på bättre tider. Nu får den agera handdukshängare.
Den stora korallen kommer från en storstädning på makens jobb och räddades från sopsäcken av hans närmaste kollega, som tänkte att jag säkert kunde ha den någonstans i trädgården. (Vilken klok person!) Och se, nu kom den ju till väl till pass. Den där tvålen med "inbyggd" tvättsvamp är min bästa vän och ligger i duschen i badrummet i vanliga fall. Det är egentligen en massagetvål från Hemtex, men den funkar minst lika bra att skrubba skitiga trädgårdsfötter med, kan jag meddela. 


Badkaret är fiffigt konstruerat med en stång tvärsöver, som man kan dra sig upp med hjälp av när man ligger i karet. Dessutom har det handtag på respektive kortsida, vilket underlättar när man bär det. Som ni ser är det lite buckligt här och där, men vad gör väl det. Det är ju så vackert!
Det är verkligen ett djupt badkar, som man nästan försvinner i. Fröken Grön måste provsitta lite med kläderna på, hihi!
Bada på riktigt går nämligen inte än, för det saknas en propp i botten, och så har en av skarvarna på sidan släppt lite grann. Det där ska jag nog ändå kunna råda bot på. Så länge får det stå framme och bara vara till lyst för ögonen. 
Badat har jag däremot gjort i kallbadtunnan idag, så mig går det ingen nöd på i värmen. Lite senare ska jag nog gå och ta mig ett svalkande kvällsdopp också. Att gå och lägga sig med blött hår är nämligen det allra bästa knepet att hålla sig sval under natten.

7 kommentarer:

  1. Vilket ljuvligt badkar!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Mest fantastiska badkar jag sett! Passar så bra där i gruspassagen. Och den braiga massagesvampen finns på min badkarskant också. Den vita doftar godast! Utmärkt present är den också.

    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari som följer din trädgårdsförvandling med stor behållning.

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt badkar. Hoppas du hittar en propp så du kan bada där. Tack för tipset om tvålen. Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart badkar! Passar ju perfekt där. 💓

    SvaraRadera
  5. Vilket ljuvligt badkar, som gjort för att stå i din trädgård - till och med har den GRÖNA dekorslingor ! Waooo !!!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Åh så fint det blev, vilket härligt badkar.

    SvaraRadera
  7. Bedårande!! Jag är avis ����
    Maria

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!