onsdag 23 september 2020

Frisk luft, nyklippt gräs och fluffig saxifraga

När jag kom hem efter jobbet vid 17-tiden i eftermiddag, så var det fortfarande ljuvligt ljummet ute. Det blev en snabb tidig middag, och sedan ett ännu snabbare ombyte till trädgårdskläder för en runda med gräsklipparen. Gräset behövde verkligen klippas, och mina hostiga lungor längtade efter lite frisk luft, så det var sannerligen en win-win-situation. Och nog gav det resultat, för nu så här efteråt känner jag mig mycket friskare och trädgården blev så där härligt prydlig som den alltid blir när gräset är nyklippt.  


En av mina stora favoriter just nu är annars saxifragan, som står i en terracottakruka vid gårdspumpen. Den är överblommad sedan länge och har sett lite maläten ut under senare delen av sommaren, men nu har den hittat ny kraft och ser nästan ut som en fluffig grön kudde. Man vill liksom bara klappa på den, hehe! Jag ska gräva ner den i en pallkrage senare i höst, för den är ju perenn och borde gå att övervintra. Sen kan jag gräva upp den till våren och sätta den i kruka igen. Den som spar, hon har. Jag provar iallafall, så får vi se hur det går. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!