tisdag 22 september 2020

Tidlösan blommar

Rabatterna på sidorna av glasverandan är sannerligen inte mycket att hurra för. Där råder mest huller-om-buller-estetik, vilket innebär att jag inte har haft någon direkt genomtänkt plan för vad jag har planterat där genom åren. Jag skulle egentligen vilja gräva om alltihop, men det blir förmodligen inte av i år. Nu har det iallafall ploppat upp ett glädjeämne på den vänstra sidan: Mängder av blommande höstkrokus, eller tidlösa som den också kallas. Så många har jag inget minne av att det fanns där förra året. Sätter de nya sidolökar, tro? 

I närbild tillsammans med stenkyndel ser det riktigt fint ut. Det coola med tidlösa är annars att man kan gräva upp en lök och sätta den inomhus utan både jord och vatten, och så slår den ut i blom iallafall. Det blir fint, om man till exempel sätter ner den i en glasburk eller på ett vackert fat. Jag är medveten om att fröna runt pistillen är giftiga, men det är ju inte direkt så att någon av oss här hemma är speciellt benägen att mumsa i sig blommor ändå. Då är det godare med mint-chocholate-chip-glass, hehe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!