tisdag 1 september 2020

I backspegeln

Jaha, så vaknade vi och klev ut i september. Termometern visade på ynka 5 grader när jag åkte imorse (jodå, jag kör skåpbil till jobbet), och jag fick sätta på både strumpor, skor, jacka och bilvärme. I brist på vettigare saker att skriva om, så tittar jag i backspegeln och kollar vad den här dagen har bjudit på de senaste fem åren. 

1 september 2019 grävde jag om lite framför buskaget in mot grannen i söder, och planterade ormbunkar, delade funkiaplantor och en vipphortensia 'Wim's Red' där. Hade jag tagit en bild från samma vy i år, så hade den visat att perennerna har växt ihop lite mer, men hortensian är fortfarande försvinnande liten. Den gillar nog inte riktigt läget där, men den lever iallafall, så den får ett år till på sig innan jag överväger om jag ska flytta den. 

1 september 2018 hade jag precis kommit hem med en uppstammad rödbladig perukbuske. Det hade ju varit en extremt torr sommar, och jag hade stor plantera-nytt-abstinens. Så småningom hamnade det lilla trädet längs kanten ner mot bastustugan, där det har tagit sig riktigt fint på två år. 

1 september 2017 var det fredag, och jag laddade för marknaden som skulle äga rum här hemma i byn dagen efter. I år har de två inplanerade marknadsdagarna blivit inställa, av förklarliga skäl. 


1 september 2016 ojade jag mig över att jag redan hade köpt en kryssboll. Det ojar jag mig inte alls över i år. Snarare ser jag fram emot att få höstpynta runt huset ännu mer. När jag ser bilden, konstaterar jag att det har hänt en del med ölandstokarna på fyra år. De är både högre och fylligare nu.


1 september 2015 tipsade jag om en härlig trädgårdsbok, som jag hade hittat på ett loppisbord på Trädgårdsdagen på Bäckaskogs slott: "The Country Diary of an Edwardian Lady" från 1906 med text och bild av Edith Holden. Vilken liten pärla!

Ja, intressantare än så har 1 september visst inte varit de senaste fem åren. Och med tanke på dagens inlägg, så blev det nog inte någon vidare spännande dag i år heller, hehe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!