onsdag 16 september 2020

Kalanchoe

Har ni tänkt på vad många roliga sorters kalanchoe det finns i butikerna nuförtiden. Ja, höstglöd alltså. Eller vårglöd, om man hellre vill det. Tidigare hade jag en riktigt högväxt sort med långa rosablommiga stänglar, men den är överblommad nu så jag har ställt undan den på glasverandan. Kanske tar den sig igen, om jag låter den vara ett tag. På byns finaste lilla blomsteraffär hittade jag en annan trevlig sort i förra veckan. Den är också mer högväxt än den vanliga varianten, och den har ljuvliga små blommor som drar åt "smutsigt" laxrosa. 

På nära håll ser de små blommorna nästan ut som spritsade sockerrosor. Runt pistillen i mitten går ett ringformat stråk som drar åt ceriserosa, nästan lila. Så vackra!

Min förra storväxta kalanchoe blommade mer eller mindre konstant från slutet av februari till slutet av juli. Det kan man ju kalla "value for money". Hoppas att min nya darling blommar lika länge. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!