tisdag 15 december 2020

Snittamaryllis

Jag skippar amaryllis på lök i år och kör på snittblommor istället. På så sätt får jag blomning direkt, och så kan jag bara skaffa en ny när den gamla har blommat över. Utslaget på de cirka 7-10 dagar som de faktiskt brukar hålla sig fina blir ju kostnaden per dag inte så himla stor. Kompletterande kompisar, som vintergrönt och eukalyptus, brukar dessutom gå att återanvända i flera veckor.


Jag är nu inne på min tredje amaryllis sedan november. Färgsviten har sett ut så här fram tills nu: Aprikos - vit - aprikos. Vit är ju klassiskt och alltid fint, men det där med aprikos känns verkligen fräscht och har helt klart blivit en ny favorit här hemma. Kanske slår jag ändå till på en röd under julveckan. Eller varför inte en polkagrisrandig, om jag hittar en sådan. Oavsett vad det blir, så är det ju iallafall helt klart att det inte blir någon riktig jul utan amaryllis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!