onsdag 16 december 2020

Sol i sinnet

Jag tror baske mig inte vi har haft en enda soltimme under december månad, så när solen väl tittade fram en stund på eftermiddagen idag kändes det som en smärre sensation. Jag sprang och hämtade kameran för att äntligen få ta några bilder i riktigt dagsljus, och för att föreviga det man så smått hade börjat ge upp hoppet om att få återuppleva. Tänk att höjden av lycka i december kan vara en julduk dränkt i solljus. Så ljuvligt! Och tänk så rätt det gamla ordspråket har: Sol ute och sol inne leder verkligen till sol i hjärtat och sol i sinnet.


Min gröna auktionsfyndade kruka får tjänstgöra mitt på matbordet i jul. Den huserar en flergrenad vit julstjärna, och kombinationen smaragdgrönt och vintervitt är som alltid helt fantastisk. Det allmogegula (se där, gult återkommer som julfärg igen!) trätråget kommer från samma småländska sommarauktion, som tyvärr blev inställd i år på grund av ni-vet-vad. 


För övrigt var jag på ICA Maxi i Hässleholm innan jobbet imorse och storhandlade all julmat i ottan, innan resten av världen hade vaknat till liv och också hittat dit. Så nu är vi rustade med mat och godsaker inför en lång julkarantän för två. Och tar maten slut, så kan vi äta oss mätta på varsitt kilo chokladpraliner, som vi har fått i julklapp av våra respektive arbetskommuner. Fast en av oss är ju diabetiker, så risken känns överhängande att den andra av oss får äta båda kilona själv. Jag kommer rulla fram efter nyår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!