måndag 11 januari 2021

Körsbärsträdet som klev ur sin kruka och försvann

Idag kändes det definitivt som årets första riktiga vardag. Nu är ledigheten slut för både maken och mig, och det blev Mamma Scans köttbullar och pulvermos till kvällsmat i total brist på fantasi och ork att hitta på något mer avancerat. Det enda spåret som finns kvar av att det nyss har varit jul är en dörrkrans på bastustugan, två bortglömda flugsvampar på glasverandan och den översnöade lilla granen vid verandatrappan. Fast den där sistnämnda tänker jag att jag kommer undan med, för den vill jag nog behålla precis som den är. Kan vi inte bara säga att vårens trädgårdstrend 2021 är vintergrönt?


Det slår mig att jag hade ett pyttelitet körsbärsträd i den där gamla kopparkrukan (som naturligtvis är ett loppisfynd) i våras. Det var så himla fint där mot den vita väggen när det blommade, men det fångade jag visst inte ens på bild. Hur tänkte jag där?


Körsbärsträdet stod sedan kvar där hela sommaren och långt in på höstkanten, men vad i allsin dar gjorde jag av det sen? Grävde jag ner det i en pallkrage, tro? Eller kanske i en rabatt? Eller klev det helt sonika ur sin kruka och traskade iväg? Det är pinsamt att säga det, men jag minns faktiskt inte...


Jag får väl ta mig en tur i trädgården när det är ljust imorgon och se om jag kan hitta det. Kanske hittar jag även andra saker som jag har glömt bort att jag hade. Det börjar nog bli dags att byta namn till Fröken Mossig...

2 kommentarer:

  1. Ja men visst kan det vara trenden. Jag funderar på om man kan ha en klottuja i en stor kruka för alltid. Borde funka. Du hittar säkert ditt körsbärsträd igen. En nyfiken fråga, vad är det för något som står där på trappan? Träkäglor? Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan hittat körsbärsträdet, men inte där jag trodde, hihi!
      Träkäglorna har jag hittat på en skrotloppis i Västmanland. Vet inte om det är någon slags slagverktyg eller om det är sådana där träningskäglor man hade förr. Tycker iallafall om dem, och de flyttar runt lite i trädgården här hemma.

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!