lördag 20 mars 2021

Blommor, väskor och skänk

Nybakat surdegsbröd och en bukett fräscha blommor hör helgen till. Efter att ha plockat upp ett rykande varmt levain-bröd på byns fantastiska bageri, slank jag inom byns finaste lilla blomsteraffär (ja, vi är verkligen bortskämda med förträfflig företagsamhet här i "Glesbygd") och pekade ut godsaker till ännu en ljuvlig vårbukett. Den här gången blev det olvon (snöbollsbuske), en milt gul fransk tulpan, rosa videkissar, en magnoliagren, eukalyptus och några ormbunksblad. De gula solbollarna räddade jag från förra veckans bukett.


Jag köpte också några fjäderklädda små bollar, som jag tänker hänga i påskriset. Fast de hade nog varit fina att hänga på magnoliagrenen i buketten också, så de kanske hamnar där till att börja med. 


Jag har klickat hem ett set med två fina korgväskor från danska House Doctor. "Strandväskor" stod det på beskrivningen, men jag tänker att de kan passa fint att ha till vardags också. Det är alltid bra med lite större väskor i en modell som rymmer både kamera, vattenflaska, solglasögon och annat sådant som man vill ha med sig på sommaren. En av dem får bli handväska och en får bli utflyktsväska. (För utflykter hoppas jag verkligen att vi ska kunna göra den här sommaren.)

Bild från House Doctor

Under eftermiddagen har jag pysslat nere i källaren, där vi har ställt skänken jag köpte på Marketplace tidigare i veckan. Den är djup och bra och slukar både stora grytor, riskokare, våffeljärn, glassmaskin, bakbunkar, termosar och allt annat sådant där man inte behöver ha framme till vardags. Jag rensade ut i snedskåpet också och ställde sedan in alla mina finaste vaser där. De som inte fick plats hamnade i en loppiskasse.


Nu ser det för jäkligt ut både inne i hydroforrummet och i tvättstugan, för det var där jag ställde in alla grejer som blev över. Jag vet inte hur många kassar med tomma bra-att-ha-glasburkar det blev, men de får ligga kvar där tills dess att köket är klart och vi ser vilka vi vill använda i skafferiet där. Sen får de som blir över göra de ratade vaserna sällskap i den där loppiskassen. 

4 kommentarer:

  1. Men jisses så fint det blev. Bra jobbat som man brukar säga. Kaaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det blev så fint det kan bli i en i övrigt ganska skruttig källare. :-)

      Radera
  2. Tack för att du påminner mig om att jag behöver ta tag i mina bra-att-ha-saker och sortera ut vad som faktiskt är bra att ha och vad som är dags att lämna över till någon annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man borde rensa lite oftare. I synnerhet om man är som jag och släpar hem nya loppisfynd i tid och otid...

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!